fredag 29 februari 2008

Åldersskillnader och staten

Jag är en möjlig sexförbrytare!

Mitt nuvarande, lyckliga förhållande som har varat i snart sexton år skulle idag kunna resultera i en dom enligt svensk lag. Jag och mitt hjärtas utvalda och därtill tvillingsjäl träffades när jag var 28 och hon 16, jag var frånskild tvåbarnspappa, hon hade just börjat gymnasiet. Idag skulle jag enligt gällande praxis i rättsväsendet kunna dömas för förförelse av ungdom!! Det som enligt oss är det vackraste på jorden och har resulterat i både barn och det bästa av förhållanden har förfulats och förfelats av våra pedofiliparanoida beslutsfattare!! Om Bodström, ecpat och company får råda verkar det som om lagstadgade ålderskillnader för giltiga förhållanden står och lurar bakom hörnet. De är på gång att ge våran redan lata och fördomsfulla poliskår ytterligare rätt att förfölja människor utan bevis med förslag om en groominglag. Varje dag flyttas gränserna för vad som är rimligt i sexuella sammanhang bakåt. "Fel" ålderskillnad görs till avgörande, oavsett om det är konsensus mellan parterna, oavsett om sexuellt tvång eller utnyttjande föreligger. Isobel Hadley-Kamptz och Blogge slår huvudet på spiken i sina inlägg, läs och begrunda. Försök att ta in hur ni styrs av ytterligare skräckpropaganda om hur fula gubbar utnyttjar unga flickor. Religiösa idioter har fortfarande mandat i debatten, låt er inte luras att ta steget tillbaka till samma värderingar som t.ex. gjorde homosexualitet illegal. Förpassa moralpaniken till det 1800-tal där den hör hemma....

7 kommentarer:

Anonym sa...

Good point. Åldersskillnadsnormativet är ett gissel. När det sedan krockar med genusperspektivet som säger att mannen alltid är den som utnyttjar kvinnan så kan det leda till en del komiska uttalanden.

Jag var 40 när jag träffade min livspartner. Han var då 19. Utöver att jag blev kallad pedofilkärring som bara var ute efter lamkött så var det självklart han som utnyttjade mig och tog tillfället i akt att få sig en MILF. Vad skulle han med mig till annat än att få knulla och få sprit utköpt från systemet? Och självklart så kommer han att dumpa mig när han vill ha "egna" barn. :P

Det var som sagt snart 7 år sedan, men inte fan har domedagsprofeterna och belackarna tystnat för det. Trots att han faktiskt kan köpa sin egen sprit på systemet sedan snart 6 år tillbaka och han ser mina barn som sina...

Anonym sa...

Nu är det så att det är en enorm skillnad mentalt och psykiskt på en 11-åring och en 16-åring.
Förstår du verkligen inte det?
En 16-åring kan enligt lagen ha sex med vilken byxmyndig person han/hon vill så länge bägge verkligen vill.
Har du verkligen inget annat än det otroligt billiga motargukmentet "moralpanik" att komma med när det gäller folk som visar den helt rimliga reaktionen moralpanik över en 25-åring som vill ha sex med ett 11-årigt BARN?

Om man är en moralkärring för att man inte accepterar att vuxna människor vill ha samlag med 11-åringar, då borde man ju rimligtvis vara en moralkärring om man inte vill att 11-åringar ska bo själva i huset en vecka när föräldrarna är på semester eller att 11-åringar ska dricka sig fulla på sprit?

Varför skulle just samlag med vuxna personer vara något helt okej som man är moralist om man inte tycker att 11-åringar kan besluta om på egen hand och inte andra vuxensaker som alkoholförtäring, bilkörning och eget boende?

Pungbuffel sa...

Nef: självklart blev du utnyttjad, inget är väl så hett som milf´s och lätt tillgänglig fylla i kombination:P
Zanna: Moralpaniken jag talar om handlar om att klassificera det som hänt mellan 25-åringen och 11-åringen för våldtäkt. Tvärtemot deras egna utsagor där ingen beskrivning av tvång av någon form finns medtagen. Jag kan givetvis också ha åsikter om det är lämpligt att som 25-åring ha ett förhålande med en 11-åring....men det är INTE det det hela handlar om. Det jag har seriösa betänkligheter om är däremot en lag som generaliserar och relativiserar ett begrepp som våldtäkt. Dessutom en lag som i dagsläget skulle ha kunnat klassa mig som en "förförare av ungdom". Det är där jag anser att vår redan innan fungerande och klart definierade lag har drabbats av moralpanik. Att lagstiftande myndigheter använder sig av sammanslutningar som ecpat som sakkunniga är minst sagt skrämmande imo.

Anonym sa...

@ pungbuffel:
Självklart blev jag det, och han måste ju bara vara en dum fan som ännu efter snart 6 år inte fattat att han köpa sin jävla sprit själv. :P

@ zanna
Om och om ingen så blandar du in åldersskillnadsperspektivet. Varför inte försöka se till 11-årigen och hur hennes sexualitet var utvecklad oavsett ålder på den som hon hade sexuella interaktioner med?

För du vill väl inte mena att det är värre när det är en 35-åring (eller som i detta fallet en 25-åring) än om det varit en 15-åring?

Fast du kanske inte minns 15-åringarnas egocentriska sexande och fumlande som enbart gick ut på att de själva skulle nå njutning?

*hoppar på genraliseringståget i farten* :P

Anonym sa...

HAHAAHHAHAHAHAHHAHA LÄNKEN DU LÄNKADE I MIN BLOGG!! Hahahah jag dör! Så klockren alltså! Jag tar folk med storm fan!

Anonym sa...

Haha, här tänkte man glida in och kommentera, så visar det sig att min bättre hälft redan sagt det jag tänkte säga. Fast det var ju onekligen häftigt att få reda på att jag kan köpa min egen sprit nu för tiden, vad ska jag nu med nef till? :P

Bra inlägg! Och all lycka till er.

Anonym sa...

ursäkta men förförelse av ungdom defineras så här "Den som genom att utlova eller ge ersättning skaffar eller söker skaffa sig tillfälligt sexuellt umgänge med någon som är under arton år, döms för förförelse av ungdom till böter eller fängelse i högst sex månader"

altså är det inte brotsligt så länge inte du betalar pengar för att få ha sex.