Visar inlägg med etikett bejerot. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bejerot. Visa alla inlägg

onsdag 27 februari 2008

Jag försvarar din rätt att tala om vad du vill....och min rätt att skita i vad du säger.

Hatten av för danskar och friska nya grepp. Äntligen ett försök till ny riktning i drogpolitiken i norden, 500 heroinmissbrukare ska få recept på rent heroin från doktorn. Synd att inte alla som skulle behöva får den hjälpen bara. Synd att inga större försök till humanism görs, och synd att inga seriösa försök att slå undan basen för den riktigt tunga kriminaliteten.

I slutet på dagen, efter att våra politiker har gapat högt om hårdare tag mot brukarna, är det några som gnuggar händerna i förtjusning. Ty ju hårdare tag, desto mer pengar att tjäna finns där. Ju hårdare tag, ju bättre ekonomisk bas för drogkartellerna. Ju hårdare tag, desto fler döda av droger uppblandade med vad som finns till hands.
Att bli så hård som Bigitta Rydberg i vår kära nationalsocialstyrelse leder till fler sjuka och döende i HIV, men vad gör väl det om man bara får hålla dogmerna levande:
"Björn Johnson, statsvetare och narkotikaforskare, har gått till frontalangrepp mot henne. Han håller visserligen med om att det inte finns evidensbaserad kunskap om sprutorna, men säger att om man ska ha samma krav över lag skulle man tvingas lägga ned nästan all missbruksvråd.

Man får inte glömma att den WHO-undersökning som Björn Johnson bland annat hänvisar till är skriven av en person som vill legalisera lättare narkotika, säger Rydberg."

Att det finns människor som tänker och tycker i en annan riktning än Rydberg ursäktar att hon jobbar för att ta livet av sprutnarkomaner i förtid då?
Är det verkligen inte fler som ser att skadan blir större hela tiden just på grund av personer som henne? Lösningen på problem är inte alltid förbud. Humanism och vetenskapligt/samhällsekonomiskt grundad information borde vara en självklarhet, istället verkar alla lösningar genomsyras av pekpinnar och straff i vårt land.

Att läsa debattsidor som ser ut såhär ger inte direkt något större hopp om försök till nytt tänkande heller, Ove Rosengren, Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle verkar ju inte bara vara sjukt dum i huvudet när han talar om nolltolerans i samma andetag som han benämner hundratusentals brukare som "hobbymissbrukare".
Han verkar ju dessutom inte förstå att det faktiskt är just hundratusentals människor med en diametralt motsatt uppfattning mot hans egen han talar om. Ska han få dem att ändra uppfattning i en fråga där han uppenbarligen inte har någon verklighetsförankring?? Tror den stackars ursäkten till generalmongo att det ens finns en mikroskopisk möjlighet att människor som direkt ser igenom hans skitsnack skall lägga ner vad de ser som rekreation?
Eler ska dessa hundratusentals rivas ned och monteras ihop igen för att passa mot den dogmatiska mallen i sann Bejerotsk anda?
Var är vården som existerande missbrukare skulle behöva? Är det så att människor som ovan nämnda pisskäringar och generalmongon tror att subutex och metadon är en färdig behandling?
Kanske de sjuka mängder landstingsknark som skrivs ut legalt varje dag är lösningen?
Men i sådana fall måste ju det drogfria samhället fortfarande vara en utopi?
Det är hög tid att lära sig av omgivningen.

lördag 19 januari 2008

När 1984 är instruktionsboken

Jag ger fullständigt fan i hur farliga droger är.
Dumhet och dogmer är långt farligare.
Vi betalar våra surt förvärvade skattepengar till människor som tror att ett drogfritt samhälle är en möjlig verklighet.
Eller tror de ens själva på det?
Kan det vara så att de själva ser att de genom sin Anslinger/Bejerot-inspirerade politik har målat in sig i ett hörn och är rädda för att förlora ansiktet?

Jag är övertygad om att så är fallet.
Ingen vuxen eller bildad människa kan väl på fullaste allvar tro att det går att helt radera ut något som t.o.m. finns tillgång till på fängelser.
Kontrollerade miljöer med full övervakning och kroppskontroller, och ändå finns det tillgång till droger, mindre lättillgängligt än utanför staketet, men de finns där.
Hur kan någon tro att det på fullaste allvar är möjligt att få bort droger helt i samhället när de finns i de mest kontrollerade miljöerna på jorden?

Är det rentav en plan att göra samhället lika kontrollerat?

Vi är på god väg:
- Polisen kan efter ett anonymt tips ta sig in i din bostad utan order om husrannsakan.(Om skälig misstanke föreligger, d.v.s. polisens egna subjektiva bedömning)
-Innehållet i din egen kropp kan ge dig böter eller 6 månader fängelse.
-Kriget mot brukare har gått så långt att "människa" helt har ersatts av "missbrukare" även vid förstagångsanvändning av illegala droger.

Verklighet och respekt för individen försvinner i ett hav av antidrogpropaganda, de som skulle behöva hjälp kriminaliseras och hamnar i fängelse istället.
När omvärlden använder sig av verkligheten som mall och introducerar program för harm reduction och medicinsk cannabis, skriver svenska läkare ut recept på lugnande mediciner, benzo och morfinpreparat i rekordtakt.

Som sagt:
Jag ger fullständigt fan i hur farliga droger är.

tisdag 15 januari 2008

Ge mig ett nytt kontrakt

I definitionen av en stat ingår att staten har ett kontrakt gentemot individen att värna om dennes rättigheter och skydda mot övergrepp.
I Sverige har vi dragit detta till en nivå som snarast påminner om en hönsmammas agerande gentemot barn, jag har just fått känna på min lilla bit av detta.
I dagarna har ett brev från socialförvaltningen dykt upp, där det sägs att min roll som pappa ska utredas då jag är misstänkt för ringa narkotikabrott.
Vad i hela världen har nu detta med min roll som förälder att göra??
Med denna fråga i huvudet ringde jag upp den ansvariga socialsekreteraren för att få klarhet.
Efter timtal av automatbesked om att personen i fråga inte är tillgänglig kommer jag till slut fram...
De svar jag får har inte gjort bilden klarare, kan jag säga...
På frågan om varför min duglighet ska bedömas får jag svaret att det är lagstadgat tillvägagångssätt att se över barnets hemsituation i fall av missbruk.
Så nu är jag missbrukare då?
Ja, enligt svensk lag är jag automatiskt missbrukare om jag använder en illegal drog, är svaret jag får.
Jahaja....men har skola och fritids eller någon annan vuxen gjort någon anmälan om ev. missförhållanden runt min 7-åriga dotter?
Nej->tillbaka till början....det finns ingen ursäkt för att använda en illegal drog.
Min dotters mamma då??.....kvinnan jag har levt ihop med i 15 år...som inte ens använder lagliga stimulantia, och rimligtvis borde slänga ut mig om jag slutade fungera i familjen....räknas hon inte??
Återigen samma svar....det är gängse tillvägagångssätt att utreda missbruk (!!) i familjer med barn.
Vid frågan om vad som kommer ske under en ev. utredning visar det sig att socialförvaltningen bl.a. kommer ta kontakt med skola och fritids för att ta reda på hur min dotter mår.
När jag påtalar att detta är mer till skada än nytta ställer sig människan i andra änden av linjen helt oförstående, att en socialsekreterare hör av sig till lärare och personal och ställer frågor om min dotter kan väl inte vara stigmatiserande för mig och min familj, eller??
Så....genom statens onyanserade syn på bruk/missbruk och överbeskyddande attityd bestraffas inte bara jag, utan hela min familj.
Med den lille maoisten Bejerots ande svävande över oss begås sådana här övergrepp mot individer dagligen. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Bejerot )
Med 40 år av ovetenskaplig desinformation om cannabis har lögnen blivit sanning och alla användare är missbrukare.
Var är satan när man behöver honom??
Jag vill teckna ett nytt kontrakt....

Läs även andra bloggares åsikter om