Under gårdagen utsattes jag för reprisen av Debatt. Återigen en diskussion om den nu redan gamla listan där drogers farlighet jämförs. Iofs berömvärt att det tas upp och lite verklighet förs in i debatten.....men....i panelen satt människor som i olika grad talade om "hobbymissbruk" och "partyknarkare", jag kände mig till slut så förbannad att jag hade kunnat skicka kaffekoppen in i tv:n med full kraft. Jag är drogliberal, jag är användare, -javisst, men INGEN, och jag menar INGEN kan säga att jag är missbrukare i någon form. Mitt bruk har aldrig skadat någon annan. Jag har under mitt liv såhär långt fostrat två underbara ungar som numera är vuxna, självgående individer med en god bild av sig själva och sin omgivning, den tredje är nu sju år och har inte haft en dålig dag såhär långt. Jag har jobbat hårt med min familjs bästa för ögonen, så jävla hårt att jag idag är föremål för utredning hos vår, i bästa fall undermåliga, sjukvård. I de stunder då jag har sökt rekreation har jag inte nyttjat alkohol i samma utsträckning som min omgivning, utan sökt mig till droger som har passat mig bättre för rekreativt bruk. Jag har helt enkelt inte tid eller lust att må dåligt en vecka efter en fylla! Detta gör mig alltså i gemene mans ögon till "Partyknarkare" eller "hobbymissbrukare"......fyfan! Är alla ni intoleranta svensson-helgon, med era fylleresor på krogen och medvetslösa storhelger, bekväma med att benämnas "hobbyalkisar"? Skulle ni acceptera att helt lätt avfärdas som party-a-lagare? Godtar ni att ert val av rekreationsdrog automatiskt gör att ni placeras i ett fack som ger omgivningen rätt att pissa på er från höga höjder? Skulle inte tro det gott folk....
Försök att se er omgivning istället för de invanda generaliseringar som idag skadar tusentals. Försök att se människor istället för förnedrande och skitiga beteckningar för det ni själva inte har vare sig koppling till eller upplevelse av. Jag tror iaf att världen kanske skulle bli lite bättre av det.
Visar inlägg med etikett droger. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett droger. Visa alla inlägg
lördag 1 mars 2008
onsdag 27 februari 2008
Jag försvarar din rätt att tala om vad du vill....och min rätt att skita i vad du säger.
Hatten av för danskar och friska nya grepp. Äntligen ett försök till ny riktning i drogpolitiken i norden, 500 heroinmissbrukare ska få recept på rent heroin från doktorn. Synd att inte alla som skulle behöva får den hjälpen bara. Synd att inga större försök till humanism görs, och synd att inga seriösa försök att slå undan basen för den riktigt tunga kriminaliteten.
I slutet på dagen, efter att våra politiker har gapat högt om hårdare tag mot brukarna, är det några som gnuggar händerna i förtjusning. Ty ju hårdare tag, desto mer pengar att tjäna finns där. Ju hårdare tag, ju bättre ekonomisk bas för drogkartellerna. Ju hårdare tag, desto fler döda av droger uppblandade med vad som finns till hands.
Att bli så hård som Bigitta Rydberg i vår kära nationalsocialstyrelse leder till fler sjuka och döende i HIV, men vad gör väl det om man bara får hålla dogmerna levande:
"Björn Johnson, statsvetare och narkotikaforskare, har gått till frontalangrepp mot henne. Han håller visserligen med om att det inte finns evidensbaserad kunskap om sprutorna, men säger att om man ska ha samma krav över lag skulle man tvingas lägga ned nästan all missbruksvråd.
Man får inte glömma att den WHO-undersökning som Björn Johnson bland annat hänvisar till är skriven av en person som vill legalisera lättare narkotika, säger Rydberg."
Att det finns människor som tänker och tycker i en annan riktning än Rydberg ursäktar att hon jobbar för att ta livet av sprutnarkomaner i förtid då?
Är det verkligen inte fler som ser att skadan blir större hela tiden just på grund av personer som henne? Lösningen på problem är inte alltid förbud. Humanism och vetenskapligt/samhällsekonomiskt grundad information borde vara en självklarhet, istället verkar alla lösningar genomsyras av pekpinnar och straff i vårt land.
Att läsa debattsidor som ser ut såhär ger inte direkt något större hopp om försök till nytt tänkande heller, Ove Rosengren, Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle verkar ju inte bara vara sjukt dum i huvudet när han talar om nolltolerans i samma andetag som han benämner hundratusentals brukare som "hobbymissbrukare".
Han verkar ju dessutom inte förstå att det faktiskt är just hundratusentals människor med en diametralt motsatt uppfattning mot hans egen han talar om. Ska han få dem att ändra uppfattning i en fråga där han uppenbarligen inte har någon verklighetsförankring?? Tror den stackars ursäkten till generalmongo att det ens finns en mikroskopisk möjlighet att människor som direkt ser igenom hans skitsnack skall lägga ner vad de ser som rekreation?
Eler ska dessa hundratusentals rivas ned och monteras ihop igen för att passa mot den dogmatiska mallen i sann Bejerotsk anda?
Var är vården som existerande missbrukare skulle behöva? Är det så att människor som ovan nämnda pisskäringar och generalmongon tror att subutex och metadon är en färdig behandling?
Kanske de sjuka mängder landstingsknark som skrivs ut legalt varje dag är lösningen?
Men i sådana fall måste ju det drogfria samhället fortfarande vara en utopi?
Det är hög tid att lära sig av omgivningen.
I slutet på dagen, efter att våra politiker har gapat högt om hårdare tag mot brukarna, är det några som gnuggar händerna i förtjusning. Ty ju hårdare tag, desto mer pengar att tjäna finns där. Ju hårdare tag, ju bättre ekonomisk bas för drogkartellerna. Ju hårdare tag, desto fler döda av droger uppblandade med vad som finns till hands.
Att bli så hård som Bigitta Rydberg i vår kära nationalsocialstyrelse leder till fler sjuka och döende i HIV, men vad gör väl det om man bara får hålla dogmerna levande:
"Björn Johnson, statsvetare och narkotikaforskare, har gått till frontalangrepp mot henne. Han håller visserligen med om att det inte finns evidensbaserad kunskap om sprutorna, men säger att om man ska ha samma krav över lag skulle man tvingas lägga ned nästan all missbruksvråd.
Man får inte glömma att den WHO-undersökning som Björn Johnson bland annat hänvisar till är skriven av en person som vill legalisera lättare narkotika, säger Rydberg."
Att det finns människor som tänker och tycker i en annan riktning än Rydberg ursäktar att hon jobbar för att ta livet av sprutnarkomaner i förtid då?
Är det verkligen inte fler som ser att skadan blir större hela tiden just på grund av personer som henne? Lösningen på problem är inte alltid förbud. Humanism och vetenskapligt/samhällsekonomiskt grundad information borde vara en självklarhet, istället verkar alla lösningar genomsyras av pekpinnar och straff i vårt land.
Att läsa debattsidor som ser ut såhär ger inte direkt något större hopp om försök till nytt tänkande heller, Ove Rosengren, Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle verkar ju inte bara vara sjukt dum i huvudet när han talar om nolltolerans i samma andetag som han benämner hundratusentals brukare som "hobbymissbrukare".
Han verkar ju dessutom inte förstå att det faktiskt är just hundratusentals människor med en diametralt motsatt uppfattning mot hans egen han talar om. Ska han få dem att ändra uppfattning i en fråga där han uppenbarligen inte har någon verklighetsförankring?? Tror den stackars ursäkten till generalmongo att det ens finns en mikroskopisk möjlighet att människor som direkt ser igenom hans skitsnack skall lägga ner vad de ser som rekreation?
Eler ska dessa hundratusentals rivas ned och monteras ihop igen för att passa mot den dogmatiska mallen i sann Bejerotsk anda?
Var är vården som existerande missbrukare skulle behöva? Är det så att människor som ovan nämnda pisskäringar och generalmongon tror att subutex och metadon är en färdig behandling?
Kanske de sjuka mängder landstingsknark som skrivs ut legalt varje dag är lösningen?
Men i sådana fall måste ju det drogfria samhället fortfarande vara en utopi?
Det är hög tid att lära sig av omgivningen.
Etiketter:
bejerot,
Birgitta Rydberg,
cannabis,
droger,
narkotika,
narkotikapolitik,
Ove Rosengren
onsdag 20 februari 2008
Information?
Läste ett inlägg på Expressen debatt av Ted Goldberg.
Jag vet fan inte vad jag ska tycka!!
För en gångs skull står jag (nästan)ordlös...
För vad ska man tycka om konstaterad överrepresentation av invandrare, arbetslösa och lågutbildade bland tunga missbrukare?? Är det en överraskning att människor som inte har någon chans från start också mår sämst av tunga droger?
Är någon förvånad när staten i allt större utsträckning förespråkar mental hygien, konformitet och elitism, och förkastar just lågutbildade, invandrare och brukare av droger?
Information hjälper inte konstateras också....vad är det för information som går ut då?
Är det knark-är-bajsfilmer och dylik skit som ses som info kan jag förstå att informationen är verkningslös. Ingen, oavsett om det är en invandrare eller en lågpannad svensk idiot, kan ta en infokampanj där andemeningen är "det är dåligt att knarka-och vi tänker inte berätta varför" på allvar. Lägg ner propagandan och kom med verklig info istället!! Lägg ner den satans repressiva politiken och sätt in riktig missbrukarvård istället för att bara ersätta en illegal drog med fyra lagliga som ni gör nu!!
Ted har en poäng om de avsatta pengarna för ändamålet:
"Därför bör regeringen satsa stora delar av de anslagna 260 miljonerna på att förbättra levnadsförhållanden för de mest utsatta i samhället. Det är inte narkotika i sig som förstör människors liv. Utan det är bristen på reella möjligheter att kunna skapa sig ett bra liv, och bristen på övertygelsen om att man förtjänar att ha det bra, som gör att man väljer att förstöra sig med hjälp av narkotika."
Men lite fegt är det allt...
Ett stalltips vore nog istället att fördela ut varenda öre av de snart ändå förverkade 260 miljoner kronorna till riskgrupperna så att de får EN chans att göra något av livet.
Vem vet....med pengar på fickan och lite känsla av ansvar kanske de lär sig vaniljknarka som resten av befolkningen.
Jag vet fan inte vad jag ska tycka!!
För en gångs skull står jag (nästan)ordlös...
För vad ska man tycka om konstaterad överrepresentation av invandrare, arbetslösa och lågutbildade bland tunga missbrukare?? Är det en överraskning att människor som inte har någon chans från start också mår sämst av tunga droger?
Är någon förvånad när staten i allt större utsträckning förespråkar mental hygien, konformitet och elitism, och förkastar just lågutbildade, invandrare och brukare av droger?
Information hjälper inte konstateras också....vad är det för information som går ut då?
Är det knark-är-bajsfilmer och dylik skit som ses som info kan jag förstå att informationen är verkningslös. Ingen, oavsett om det är en invandrare eller en lågpannad svensk idiot, kan ta en infokampanj där andemeningen är "det är dåligt att knarka-och vi tänker inte berätta varför" på allvar. Lägg ner propagandan och kom med verklig info istället!! Lägg ner den satans repressiva politiken och sätt in riktig missbrukarvård istället för att bara ersätta en illegal drog med fyra lagliga som ni gör nu!!
Ted har en poäng om de avsatta pengarna för ändamålet:
"Därför bör regeringen satsa stora delar av de anslagna 260 miljonerna på att förbättra levnadsförhållanden för de mest utsatta i samhället. Det är inte narkotika i sig som förstör människors liv. Utan det är bristen på reella möjligheter att kunna skapa sig ett bra liv, och bristen på övertygelsen om att man förtjänar att ha det bra, som gör att man väljer att förstöra sig med hjälp av narkotika."
Men lite fegt är det allt...
Ett stalltips vore nog istället att fördela ut varenda öre av de snart ändå förverkade 260 miljoner kronorna till riskgrupperna så att de får EN chans att göra något av livet.
Vem vet....med pengar på fickan och lite känsla av ansvar kanske de lär sig vaniljknarka som resten av befolkningen.
Etiketter:
droger,
narkotika,
narkotikapolitik,
Ted Goldberg
söndag 17 februari 2008
Konsten att skrämma föräldrar
Expressen briljerar den här gången med nya, friska grepp:
"13-åringar tar kokain" står det under en bild av en klubbmiljö full av vuxna....
Längre ner statuerar vår kära polis att: " – Oftast är det män i 20-30 årsåldern som tar kokain./- Problemet är att de inte uppfattar sig själva som missbrukare, säger Anders Gustafsson på narkotikaroteln." Inget nytt alltså...
Sedan dyker kopplingen upp: Hans Johansson på föräldraföreningen mot droger.
"Han har haft kontakt med barn i 13-årsåldern som missbrukar kokain."
Alltså: Att en Hasse från FMN säger sig ha träffat 13-åringar som snortar är tillräckligt för en fetrubrik?? Snacka om research inför artiklar...
Det kommer mera H.Johansson:
"Unga kan i dag testa kokain gratis för att langarna vill skapa ett beroende, säger Hans Johansson."
Som om inte detta vore nog får Hassemannen komma med ytterligare en utsaga: " – I många byar är det lättare att få tag i fem gram hasch än en varm korv, säger Hans Johansson."
Nu ska alltså föräldrar känna sig kraftigt oroade över gratistillgången på droger, som deras barn dessutom anförskaffar lättare än ett inköp av en grillad på korvmojjen?
Det är hemskt om drogdebuter sker tidigt, men att bygga nyheter enbart av lösryckta påståenden i syfte att skrämmas känns lågt som fan.
Dessutom:
Ungjävlar som super sig dräggfulla och strimlar varandra med kniv är ett klart mer oroande och verkligt scenario. Något man kanske skulle göra tonårsföräldrar uppmärksammade på istället för gratisreklam för fmn:s "drogtest till självkostnadspris."

Tidig reklam för medicin mot tandvärk
"13-åringar tar kokain" står det under en bild av en klubbmiljö full av vuxna....
Längre ner statuerar vår kära polis att: " – Oftast är det män i 20-30 årsåldern som tar kokain./- Problemet är att de inte uppfattar sig själva som missbrukare, säger Anders Gustafsson på narkotikaroteln." Inget nytt alltså...
Sedan dyker kopplingen upp: Hans Johansson på föräldraföreningen mot droger.
"Han har haft kontakt med barn i 13-årsåldern som missbrukar kokain."
Alltså: Att en Hasse från FMN säger sig ha träffat 13-åringar som snortar är tillräckligt för en fetrubrik?? Snacka om research inför artiklar...
Det kommer mera H.Johansson:
"Unga kan i dag testa kokain gratis för att langarna vill skapa ett beroende, säger Hans Johansson."
Som om inte detta vore nog får Hassemannen komma med ytterligare en utsaga: " – I många byar är det lättare att få tag i fem gram hasch än en varm korv, säger Hans Johansson."
Nu ska alltså föräldrar känna sig kraftigt oroade över gratistillgången på droger, som deras barn dessutom anförskaffar lättare än ett inköp av en grillad på korvmojjen?
Det är hemskt om drogdebuter sker tidigt, men att bygga nyheter enbart av lösryckta påståenden i syfte att skrämmas känns lågt som fan.
Dessutom:
Ungjävlar som super sig dräggfulla och strimlar varandra med kniv är ett klart mer oroande och verkligt scenario. Något man kanske skulle göra tonårsföräldrar uppmärksammade på istället för gratisreklam för fmn:s "drogtest till självkostnadspris."

Tidig reklam för medicin mot tandvärk
lördag 16 februari 2008
Helvetes....igen
I tisdags fick jag nya tabletter mot värken, i onsdags fick jag ett nytt ep-anfall.
Min kropp och hjärna är tydligen helt felsynkade med medicinerna jag får, den här gången var det Gabapentin teva som släckte ljuset och belönade mig med en söndertuggad tunga. Ännu en medicin som räknas som anti-epileptika och ger mig kramper. Hela vägen efter det här har jag känt mig risig och deppig med träningsvärk överallt. Snart går jag över till att smärtstilla på egen hand medelst rökning igen om jag inte får ett fullgott alternativ.....oavsett polis och myndigheters syn på saken. Fyfan för svensk drogpolitik!!!

Instruktionsbild för våra kära poliser
Min kropp och hjärna är tydligen helt felsynkade med medicinerna jag får, den här gången var det Gabapentin teva som släckte ljuset och belönade mig med en söndertuggad tunga. Ännu en medicin som räknas som anti-epileptika och ger mig kramper. Hela vägen efter det här har jag känt mig risig och deppig med träningsvärk överallt. Snart går jag över till att smärtstilla på egen hand medelst rökning igen om jag inte får ett fullgott alternativ.....oavsett polis och myndigheters syn på saken. Fyfan för svensk drogpolitik!!!

Instruktionsbild för våra kära poliser
Etiketter:
cannabis,
droger,
idioter,
lagen,
Medicinsk cannabis,
narkotika,
narkotikapolitik
onsdag 13 februari 2008
Måste bara ställa frågan
Gör svensk polis verkligen ett ärligt arbete, eller är de bara ute efter att stärka sin budget med statistik?
Gatulangningsgruppen i vår stad har på senare tid gjort sig kända bland ungdomarna genom att plocka in 17-20 åringar i grupp för kissprov på stationen. Om du ser röd ut i ögonen, slickar dig om läpparna, har dreads eller byxorna på knäna är du tydligen skäligen misstänkt. Dessa presenteras senare som misstänkta för ringa narkotikainnehav i statistiken. Vår inneboendes kamrater har under de senaste veckorna blivit inplockade från gatan, och blivit tvingade till provtagning. Merparten av ungarna som togs in har överhuvudtaget inte något med illegala droger att göra. Även om samtliga hade varit påverkade som yra höns ser jag ingen som helst nytta med att plocka in ungdomar och skrämma upp dem eller ge dagsböter för ett positivt kissprov.
Under gårdagen hade lagen för övrigt ett seminarium om bikergangsters. När representanter för gruppen mc-busar dök upp utanför polisstationen plockades sex av dessa in för "misstanke om ringa narkotikabrott", jag undrar om vi kommer få se fällande domar?
Eller är det rentav en markering från polisens sida om att de kan göra precis som de vill och allmänheten inte har en chans?
Är svenskar i allmänhet så lama att de inte ser riskerna med en lagstiftning som ger polisen helt fria händer att agera på det här viset?
Inse, -era lama stackare, att det kan vara er själva det här gäller.....en svår pollenallergi är tillräckligt idag för att ni själva, eller era barn ska gripas och kränkas av den kår som ni själva bekostar.
Gatulangningsgruppen i vår stad har på senare tid gjort sig kända bland ungdomarna genom att plocka in 17-20 åringar i grupp för kissprov på stationen. Om du ser röd ut i ögonen, slickar dig om läpparna, har dreads eller byxorna på knäna är du tydligen skäligen misstänkt. Dessa presenteras senare som misstänkta för ringa narkotikainnehav i statistiken. Vår inneboendes kamrater har under de senaste veckorna blivit inplockade från gatan, och blivit tvingade till provtagning. Merparten av ungarna som togs in har överhuvudtaget inte något med illegala droger att göra. Även om samtliga hade varit påverkade som yra höns ser jag ingen som helst nytta med att plocka in ungdomar och skrämma upp dem eller ge dagsböter för ett positivt kissprov.
Under gårdagen hade lagen för övrigt ett seminarium om bikergangsters. När representanter för gruppen mc-busar dök upp utanför polisstationen plockades sex av dessa in för "misstanke om ringa narkotikabrott", jag undrar om vi kommer få se fällande domar?
Eller är det rentav en markering från polisens sida om att de kan göra precis som de vill och allmänheten inte har en chans?
Är svenskar i allmänhet så lama att de inte ser riskerna med en lagstiftning som ger polisen helt fria händer att agera på det här viset?
Inse, -era lama stackare, att det kan vara er själva det här gäller.....en svår pollenallergi är tillräckligt idag för att ni själva, eller era barn ska gripas och kränkas av den kår som ni själva bekostar.
Etiketter:
droger,
lagen,
narkotika,
narkotikapolitik,
polisen
söndag 10 februari 2008
Stora nyheter??
Behövs det verkligen en död skådis och amerikanska läkare för att Aftonbladet ska ta upp dubbelmoralen i drogdebatten? Jag har nära vänner och släkt som i åratal har fått egna apotek utskrivna.....här i Sverige....utan att vara kändisar.....och helt lagligt. Den gällande lagstiftningen och normen gör att en illegal drog oftast byts ut med tre nya lagliga. Allt inom lagens råmärken och helt utan synlig reaktion från något håll. Men om hollywoodskådisar dör av det uppmärksammas det plötsligt som en isolerad amerikansk företeelse.....skumt.

Pungbuffeln utanför apotek i Bang rak, Koh samui, Thailand....blå valium, diet pills och motorcykeluthyrning på en och samma plats. Sweeeeet!!
Pungbuffeln utanför apotek i Bang rak, Koh samui, Thailand....blå valium, diet pills och motorcykeluthyrning på en och samma plats. Sweeeeet!!
Etiketter:
aftonbladet,
droger,
idioter,
narkotikapolitik
onsdag 6 februari 2008
Om siffror fick tala
"Vi prioriterar den tunga brottsligheten" heter det i upprepade uttalanden från sveriges poliskår.
Jag satte mig ner och läste igenom BRÅ:s statistik för år 2006.
Av 17619 narkotikadömda år 2006 är 11760 domar för ringa narkotikabrott, redan detta verkar ju lite lurigt om den tunga brottligheten prioriteras.
Med lite fler siffror blir det absurt:
Ringa narkotikasmuggling 305
Narkotikasmuggling 131
Grov narkotikasmuggling 73
Alltså 509 personer dömda för att ha tagit in illegala preparat av 17619 dömda.
Ringa narkotikabrott: 11760
Överlåtelse 16
Innehav 16
Innehav, bruk och överlåtelse 12
Övriga kombinationer 17
Narkotikabrott: 989
Överlåtelse 94
Innehav, överlåtelse 628
Innehav, bruk och överlåtelse 82
Övriga kombinationer 128
Grovt narkotikabrott 361
Överlåtelse 17
Innehav, överlåtelse 194
Innehav, bruk och överlåtelse 8
Övriga kombinationer 51
1255 stycken säljare eller överlåtare plus 509 smugglingsbrott av 17619 alltså 1764, alltså ca. 10% som står för brott där ett eventuellt offer kan finnas i sammanhanget, resterande är brott utan offer, brukare som blir inplockade godtyckligt av svensk polis i bästa stasi-anda.

För övrigt:
Totalt antal dömda till fängelsestraff i sammanhanget är 1978 stycken med en genomsnittlig strafflängd på 19 månader d.v.s. sammanlagt 3131 års (1142815 dagar!!) fängelsevistelse utdömd för narkotikabrott bara år 2006, med en snittkostnad för en intern på 1700/dygn.
1942785500 Skr...1.9 miljarder!!!
Kostnaden för bara fängelse åt narkotikadömda år 2006.....
Det tar dessutom upp en rätt stor bit av våra 4 895 fängelseplatser.
Polisens kostnad, åtalskostnader och övrigt är inte inräknade, svårt att hitta statistik där.
Det vanligaste argumentet mot legalisering av droger är den enorma samhällskostnaden som kommer uppstå. Vad kostar det nu då?
Källor: här och här
Jag satte mig ner och läste igenom BRÅ:s statistik för år 2006.
Av 17619 narkotikadömda år 2006 är 11760 domar för ringa narkotikabrott, redan detta verkar ju lite lurigt om den tunga brottligheten prioriteras.
Med lite fler siffror blir det absurt:
Ringa narkotikasmuggling 305
Narkotikasmuggling 131
Grov narkotikasmuggling 73
Alltså 509 personer dömda för att ha tagit in illegala preparat av 17619 dömda.
Ringa narkotikabrott: 11760
Överlåtelse 16
Innehav 16
Innehav, bruk och överlåtelse 12
Övriga kombinationer 17
Narkotikabrott: 989
Överlåtelse 94
Innehav, överlåtelse 628
Innehav, bruk och överlåtelse 82
Övriga kombinationer 128
Grovt narkotikabrott 361
Överlåtelse 17
Innehav, överlåtelse 194
Innehav, bruk och överlåtelse 8
Övriga kombinationer 51
1255 stycken säljare eller överlåtare plus 509 smugglingsbrott av 17619 alltså 1764, alltså ca. 10% som står för brott där ett eventuellt offer kan finnas i sammanhanget, resterande är brott utan offer, brukare som blir inplockade godtyckligt av svensk polis i bästa stasi-anda.

För övrigt:
Totalt antal dömda till fängelsestraff i sammanhanget är 1978 stycken med en genomsnittlig strafflängd på 19 månader d.v.s. sammanlagt 3131 års (1142815 dagar!!) fängelsevistelse utdömd för narkotikabrott bara år 2006, med en snittkostnad för en intern på 1700/dygn.
1942785500 Skr...1.9 miljarder!!!
Kostnaden för bara fängelse åt narkotikadömda år 2006.....
Det tar dessutom upp en rätt stor bit av våra 4 895 fängelseplatser.
Polisens kostnad, åtalskostnader och övrigt är inte inräknade, svårt att hitta statistik där.
Det vanligaste argumentet mot legalisering av droger är den enorma samhällskostnaden som kommer uppstå. Vad kostar det nu då?
Källor: här och här
Etiketter:
cannabis,
droger,
lagen,
narkotikapolitik,
polisen
söndag 3 februari 2008
Pungbuffelns greatest hits, igen
På förekommen anledning:
Bon Scott är en av mina "gudar", synd att riktiga begåvningar dör för fort.
För övrigt har det snöat här.....klimatuppvärmningen går alldeles för långsamt.
Jag vill kunna plantera palmer på gräsmattan utanför ju....
Bon Scott är en av mina "gudar", synd att riktiga begåvningar dör för fort.
För övrigt har det snöat här.....klimatuppvärmningen går alldeles för långsamt.
Jag vill kunna plantera palmer på gräsmattan utanför ju....
lördag 2 februari 2008
Svårt att sova...läser nyheter
Överallt syns för närvarande rubriker om krig.
Krig mot knark, prostitution, terrorister och diverse andra farliga företeelser.
Siffror på döda och skadade på grund av gisslen sänds ständigt ut över världen. Siffror som oftast accepteras utan något som helst ifrågasättande av vare sig källor, eller metoder för framställandet av dem.
Men om man stannar upp och tänker...
Vad kan historien berätta?
Är det droger, lössläppt leverne, föroreningar eller kollisioner med skyskrapor som har dödat de flesta?
Inte då.....
De stora dödstalen kommer alltid i kölvattnet av en religion.
Kristendomen utmärker sig här.
Inkvisationer, korståg, kolonisation, tvångsmission och massutrotningar, alltihop utfört av människor som säger sig företräda kärleksfulla läror och den enda sanna tron.
För sextio år sedan var det på modet att massutrota lägre stående raser och avvikare, allting med kristna värderingar i botten.
Fram till 1976 stod vår kristnade, kärleksfulla stat för ungefär 63000 tvångssteriliseringar.
Att Alva Myrdal som var med och förde fram de svenska tankarna om rashygien senare blev just kyrkominister, är i mitt tycke bara naturligt.
Idag är de lägre stående en bild av bindtokiga muslimer som bränner flaggor och vrålar i klipp från CNN.
Att det bildspråket inte skulle ha med det kristna världens försök att rikta massornas hat att göra kan ingen tänkande varelse undgå att se.
Mitt i allt detta kommer det goda kristna landet i väst och befriar oss från de onda muslimerna....precis som de befriade sitt eget land från vildar och hedningar en gång i tiden.
Religion är alltså om man ser till dödssiffror och skadade, den största faran för världen.
(Ja, jag sätter även andra amsagor och dumheter som kommunism och nazism i samma kategori, folk dog en masse för ingenting, och det fungerade inte!!)
Sett till totalt antal döda och skadade genom historien är ju t.o.m. hiv och heroin på efterkälken.
Så...om du i framtiden vill spara liv:
Gå ur din kyrka, bedriv otukt i görligaste mån, och använd de stimulantia du behagar.
Vad som helst, bara du inte är en religiös fara för din omgivning.
Krig mot knark, prostitution, terrorister och diverse andra farliga företeelser.
Siffror på döda och skadade på grund av gisslen sänds ständigt ut över världen. Siffror som oftast accepteras utan något som helst ifrågasättande av vare sig källor, eller metoder för framställandet av dem.
Men om man stannar upp och tänker...
Vad kan historien berätta?
Är det droger, lössläppt leverne, föroreningar eller kollisioner med skyskrapor som har dödat de flesta?
Inte då.....
De stora dödstalen kommer alltid i kölvattnet av en religion.
Kristendomen utmärker sig här.
Inkvisationer, korståg, kolonisation, tvångsmission och massutrotningar, alltihop utfört av människor som säger sig företräda kärleksfulla läror och den enda sanna tron.
För sextio år sedan var det på modet att massutrota lägre stående raser och avvikare, allting med kristna värderingar i botten.
Fram till 1976 stod vår kristnade, kärleksfulla stat för ungefär 63000 tvångssteriliseringar.
Att Alva Myrdal som var med och förde fram de svenska tankarna om rashygien senare blev just kyrkominister, är i mitt tycke bara naturligt.
Idag är de lägre stående en bild av bindtokiga muslimer som bränner flaggor och vrålar i klipp från CNN.
Att det bildspråket inte skulle ha med det kristna världens försök att rikta massornas hat att göra kan ingen tänkande varelse undgå att se.
Mitt i allt detta kommer det goda kristna landet i väst och befriar oss från de onda muslimerna....precis som de befriade sitt eget land från vildar och hedningar en gång i tiden.
Religion är alltså om man ser till dödssiffror och skadade, den största faran för världen.
(Ja, jag sätter även andra amsagor och dumheter som kommunism och nazism i samma kategori, folk dog en masse för ingenting, och det fungerade inte!!)
Sett till totalt antal döda och skadade genom historien är ju t.o.m. hiv och heroin på efterkälken.
Så...om du i framtiden vill spara liv:
Gå ur din kyrka, bedriv otukt i görligaste mån, och använd de stimulantia du behagar.
Vad som helst, bara du inte är en religiös fara för din omgivning.
söndag 27 januari 2008
Halleluja Sverige!!
Nu förs det debatt om prostitution, homoäktenskap och ett upptrappat krig mot droger.
I det mest sekulariserade landet i Europa har ett undantagsparti kallade Kristdemokraterna (När fan var kristendom demokratiskt?) fått göra sin röst hörd.
De borde väl ha blivit diskvalificerade redan på sitt namn?
Vad händer egentligen?
Istället för att föra den tynande tillvaro, som rimligtvis borde vara följden av partiprogram och åsikter grundat på en sagobok uppdiktad på hörsägner och fantasier, har de idag en plats i regeringen.
Kristen etik och moral styr fortfarande vår vardag i lika hög grad som islam gör i en muslimsk stat.
Vad vore våra extremfeminister utan den förhärskande kristna synen på sex?
GUD förbjude att sex kan vara något annat än missionärsställningen för att avla barn.....där ligger rabiata feminister och KD närmare varandra än någonsin.
Folk kan ju inte bara knulla runt efter behag på det sätt som behagar dem, med vem de vill....eller??
Synen på droger likaså: det är helt ok att lindra fysiska smärtor....men rekreationellt bruk är precis som det skrivs av Luther i en betraktelse av den tidigare nämnda sagoboken, syndigt och producerar i förlängningen oliktänkande individer.
Alkohol som drog finns dock i sagoboken och är därför untouchable.
GUD förbjude att en individ skulle kunna få en avvikande tanke eller ett alternativt levnadssätt av andra droger.
Att tänka utanför den serverade fyrkanten är svårt....att spränga religionsbarriärer är ännu svårare.
Men finns det egentligen någon som försöker?
I det mest sekulariserade landet i Europa har ett undantagsparti kallade Kristdemokraterna (När fan var kristendom demokratiskt?) fått göra sin röst hörd.
De borde väl ha blivit diskvalificerade redan på sitt namn?
Vad händer egentligen?
Istället för att föra den tynande tillvaro, som rimligtvis borde vara följden av partiprogram och åsikter grundat på en sagobok uppdiktad på hörsägner och fantasier, har de idag en plats i regeringen.
Kristen etik och moral styr fortfarande vår vardag i lika hög grad som islam gör i en muslimsk stat.
Vad vore våra extremfeminister utan den förhärskande kristna synen på sex?
GUD förbjude att sex kan vara något annat än missionärsställningen för att avla barn.....där ligger rabiata feminister och KD närmare varandra än någonsin.
Folk kan ju inte bara knulla runt efter behag på det sätt som behagar dem, med vem de vill....eller??
Synen på droger likaså: det är helt ok att lindra fysiska smärtor....men rekreationellt bruk är precis som det skrivs av Luther i en betraktelse av den tidigare nämnda sagoboken, syndigt och producerar i förlängningen oliktänkande individer.
Alkohol som drog finns dock i sagoboken och är därför untouchable.
GUD förbjude att en individ skulle kunna få en avvikande tanke eller ett alternativt levnadssätt av andra droger.
Att tänka utanför den serverade fyrkanten är svårt....att spränga religionsbarriärer är ännu svårare.
Men finns det egentligen någon som försöker?
Etiketter:
droger,
feminism,
Gnäll,
ideologi,
idioter,
kristdemokraterna,
nymoralism,
politik,
prostitution
torsdag 24 januari 2008
Zap
Satt framför min TV och zappade igår.
Efter en stund hamnade jag i den "onda cirkeln": varje gång jag zappade hamnade jag i ett reklamblock.
Under tiden jag svor över dumheterna började min hjärna göra sig påmind, den gick långsamt från TV-tomgång till halvaktiv....mer än hälften av det jag såg var drogreklam!!
Om jag vet var jag har ont finns det kräm och spray, om min värktablett känns dum finns det intelligentare sådana o.s.v.
Att sälja droger med kalleankaeffekt mot fysiska besvär är alltså inte bara lagligt, det är i vissa fall en tredjedel av reklamtiden på TV.
De marknadsförs som om de innehöll grönsaker.
En miljardindustri för människor som självmedicinerar!!!
Kan inte vi som inte tror på ipren och treo som den utimata lösningen få egna reklamblock?
Jag vill också självmedicinera....tyvärr hamnar mina alternativ på en helt annan nivå i media:
Eller:
Lika sakligt som all annan drogreklam på TV, men med grönsaksofarligheten borttagen då.
Mellan de två filmerna har det för övrigt gått en generation eller två.....och allt som har hänt i utvecklingen är att den senare är i färg!!!!
Om drogmotståndarnas evolution skulle vara representativ för hela mänskligheten, skulle vi fortfarande vara encelliga.
*Stor suck*
Missa för övrigt inte debatten om "den lyckliga horan" på SVT 1 ikväll 22.00.
Prostutitionsmotståndarna har ju också en tendens att stanna upp i evolutionen.
Men, det är ju klart, som goda lutheraner kan de ju inte delta i något de inte tror på.
Efter en stund hamnade jag i den "onda cirkeln": varje gång jag zappade hamnade jag i ett reklamblock.
Under tiden jag svor över dumheterna började min hjärna göra sig påmind, den gick långsamt från TV-tomgång till halvaktiv....mer än hälften av det jag såg var drogreklam!!
Om jag vet var jag har ont finns det kräm och spray, om min värktablett känns dum finns det intelligentare sådana o.s.v.
Att sälja droger med kalleankaeffekt mot fysiska besvär är alltså inte bara lagligt, det är i vissa fall en tredjedel av reklamtiden på TV.
De marknadsförs som om de innehöll grönsaker.
En miljardindustri för människor som självmedicinerar!!!
Kan inte vi som inte tror på ipren och treo som den utimata lösningen få egna reklamblock?
Jag vill också självmedicinera....tyvärr hamnar mina alternativ på en helt annan nivå i media:
Eller:
Lika sakligt som all annan drogreklam på TV, men med grönsaksofarligheten borttagen då.
Mellan de två filmerna har det för övrigt gått en generation eller två.....och allt som har hänt i utvecklingen är att den senare är i färg!!!!
Om drogmotståndarnas evolution skulle vara representativ för hela mänskligheten, skulle vi fortfarande vara encelliga.
*Stor suck*
Missa för övrigt inte debatten om "den lyckliga horan" på SVT 1 ikväll 22.00.
Prostutitionsmotståndarna har ju också en tendens att stanna upp i evolutionen.
Men, det är ju klart, som goda lutheraner kan de ju inte delta i något de inte tror på.
onsdag 23 januari 2008
Pungbuffelns greatest hits.....
Precis vad jag trodde.....idag älskar jag omvärlden och tänkte fira det med en låt från min favoritfilm Easy rider:
Vad vackert det kan vara med steelguitar ibland:-)
Vad vackert det kan vara med steelguitar ibland:-)
Etiketter:
cannabis,
droger,
Gnäll,
idioter,
Medicinsk cannabis,
narkotikapolitik
tisdag 22 januari 2008
Sagodags: När jordskorna blev till stövlar.
Jag är uppväxt på sjuttiotalet.
En både vacker och grundläggande fel tid.
Böckerna man fick när man började en termin i skolan var nya, det fanns skolsköterskor, lärare och närpoliser tillgängliga när de behövdes.
Fri fostran var mode, jag är själv en av dem som tilläts ifrågasätta nästan allt som barn....på gott och ont.
Efterdyningarna av gröna vågen, extremkommunismer och hippierörelsen höll på att flytta in i både den akademiska världen och riksdag/regering.
Men något gick åt helvete....
Någonstans blev vår omsorg om människor och vår strävan efter att vara det bästa landet i världen till övervakning, och övergrepp på den fria individen i klass med SS eller stasi.
En överideologi skapades, som flyttade såväl höger som vänster mot mitten.
Låt oss kalla den Nationalsocionomismen, och deras anhängare Nationalsocionomer.
Ett perfekt kontrollinstrument för att rätta in avvikare i ledet, en jätteorganisation med en propagandaapparat vars like aldrig tidigare skådats....
Visa av den tidigare generationens misstag med rashygien formulerades snabbt ett nytt slutmål: Mentalhygien.
Det nya kontrollorganet Nationalsocialstyrelsen formulerade snabbt viktiga teser att rätta in befolkningen mot mitten med.
Slagorden fanns strax att läsa framför var och en, i början oskyldigt med 6-8 skivor bröd om dagen, för att följas upp med borstning av tänder flera gånger om dagen på rätt sätt med flourtandkräm.
Retoriken blev allt hårdare....snart såg man avvikare som smitthärdar som snabbt skulle tas om hand, rivas ner mentalt, och omprogrammeras.
Småningom kom även denna nya överhöghet så långt i sin strävan att de t.o.m. kontrollerade både polis, åklagare och regering.
Om någon i styrande ställning idag ifrågasätter och talar om individuell frihet beställs snabbt en "oberoende utredning" som kväser upproret i fråga.
En snabb flyttning av fokus och blitzkrieg i media....och individuell frihet är ett glömt begrepp.
Medborgarna är väluppfostrade, nämn ämnen som prostitution eller droger och de tenderar att glömma allt annat än just sitt inprogrammerade hat mot dessa företeelser, som de i bästa fall endast har sett på film eller läst om.
Nolltoleransvisionen är inte längre en nolltolerans mot enstaka företeelser som droger och prostutition, den har istället utvecklats till en nolltolerans mot oliktänkande.
Varför låta en brukare eller prostituerad komma till tals när alla oberoende rapporter från regering och nationalsocialstyrelse redan har talat om vilken misär ALLA sådana slutar i??
Varför inte kväsa oliktänkare innan de ens har hunnit tala för sin sak när vi alla vet att de har fel från första början?
Jag vet att jag tar i...men just idag kändes det så.
Normalt sett tror jag faktiskt på att mina medmänniskor har större förståelse och vilja till insikt än såhär.
Vem vet....det kanske känns bättre imorgon.
En både vacker och grundläggande fel tid.
Böckerna man fick när man började en termin i skolan var nya, det fanns skolsköterskor, lärare och närpoliser tillgängliga när de behövdes.
Fri fostran var mode, jag är själv en av dem som tilläts ifrågasätta nästan allt som barn....på gott och ont.
Efterdyningarna av gröna vågen, extremkommunismer och hippierörelsen höll på att flytta in i både den akademiska världen och riksdag/regering.
Men något gick åt helvete....
Någonstans blev vår omsorg om människor och vår strävan efter att vara det bästa landet i världen till övervakning, och övergrepp på den fria individen i klass med SS eller stasi.
En överideologi skapades, som flyttade såväl höger som vänster mot mitten.
Låt oss kalla den Nationalsocionomismen, och deras anhängare Nationalsocionomer.
Ett perfekt kontrollinstrument för att rätta in avvikare i ledet, en jätteorganisation med en propagandaapparat vars like aldrig tidigare skådats....
Visa av den tidigare generationens misstag med rashygien formulerades snabbt ett nytt slutmål: Mentalhygien.
Det nya kontrollorganet Nationalsocialstyrelsen formulerade snabbt viktiga teser att rätta in befolkningen mot mitten med.
Slagorden fanns strax att läsa framför var och en, i början oskyldigt med 6-8 skivor bröd om dagen, för att följas upp med borstning av tänder flera gånger om dagen på rätt sätt med flourtandkräm.
Retoriken blev allt hårdare....snart såg man avvikare som smitthärdar som snabbt skulle tas om hand, rivas ner mentalt, och omprogrammeras.
Småningom kom även denna nya överhöghet så långt i sin strävan att de t.o.m. kontrollerade både polis, åklagare och regering.
Om någon i styrande ställning idag ifrågasätter och talar om individuell frihet beställs snabbt en "oberoende utredning" som kväser upproret i fråga.
En snabb flyttning av fokus och blitzkrieg i media....och individuell frihet är ett glömt begrepp.
Medborgarna är väluppfostrade, nämn ämnen som prostitution eller droger och de tenderar att glömma allt annat än just sitt inprogrammerade hat mot dessa företeelser, som de i bästa fall endast har sett på film eller läst om.
Nolltoleransvisionen är inte längre en nolltolerans mot enstaka företeelser som droger och prostutition, den har istället utvecklats till en nolltolerans mot oliktänkande.
Varför låta en brukare eller prostituerad komma till tals när alla oberoende rapporter från regering och nationalsocialstyrelse redan har talat om vilken misär ALLA sådana slutar i??
Varför inte kväsa oliktänkare innan de ens har hunnit tala för sin sak när vi alla vet att de har fel från första början?
Jag vet att jag tar i...men just idag kändes det så.
Normalt sett tror jag faktiskt på att mina medmänniskor har större förståelse och vilja till insikt än såhär.
Vem vet....det kanske känns bättre imorgon.
Etiketter:
droger,
ideologi,
idioter,
media,
politik,
prostitution,
Socialstyrelsen,
tition
lördag 19 januari 2008
När 1984 är instruktionsboken
Jag ger fullständigt fan i hur farliga droger är.
Dumhet och dogmer är långt farligare.
Vi betalar våra surt förvärvade skattepengar till människor som tror att ett drogfritt samhälle är en möjlig verklighet.
Eller tror de ens själva på det?
Kan det vara så att de själva ser att de genom sin Anslinger/Bejerot-inspirerade politik har målat in sig i ett hörn och är rädda för att förlora ansiktet?
Jag är övertygad om att så är fallet.
Ingen vuxen eller bildad människa kan väl på fullaste allvar tro att det går att helt radera ut något som t.o.m. finns tillgång till på fängelser.
Kontrollerade miljöer med full övervakning och kroppskontroller, och ändå finns det tillgång till droger, mindre lättillgängligt än utanför staketet, men de finns där.
Hur kan någon tro att det på fullaste allvar är möjligt att få bort droger helt i samhället när de finns i de mest kontrollerade miljöerna på jorden?
Är det rentav en plan att göra samhället lika kontrollerat?
Vi är på god väg:
- Polisen kan efter ett anonymt tips ta sig in i din bostad utan order om husrannsakan.(Om skälig misstanke föreligger, d.v.s. polisens egna subjektiva bedömning)
-Innehållet i din egen kropp kan ge dig böter eller 6 månader fängelse.
-Kriget mot brukare har gått så långt att "människa" helt har ersatts av "missbrukare" även vid förstagångsanvändning av illegala droger.
Verklighet och respekt för individen försvinner i ett hav av antidrogpropaganda, de som skulle behöva hjälp kriminaliseras och hamnar i fängelse istället.
När omvärlden använder sig av verkligheten som mall och introducerar program för harm reduction och medicinsk cannabis, skriver svenska läkare ut recept på lugnande mediciner, benzo och morfinpreparat i rekordtakt.
Som sagt:
Jag ger fullständigt fan i hur farliga droger är.
Dumhet och dogmer är långt farligare.
Vi betalar våra surt förvärvade skattepengar till människor som tror att ett drogfritt samhälle är en möjlig verklighet.
Eller tror de ens själva på det?
Kan det vara så att de själva ser att de genom sin Anslinger/Bejerot-inspirerade politik har målat in sig i ett hörn och är rädda för att förlora ansiktet?
Jag är övertygad om att så är fallet.
Ingen vuxen eller bildad människa kan väl på fullaste allvar tro att det går att helt radera ut något som t.o.m. finns tillgång till på fängelser.
Kontrollerade miljöer med full övervakning och kroppskontroller, och ändå finns det tillgång till droger, mindre lättillgängligt än utanför staketet, men de finns där.
Hur kan någon tro att det på fullaste allvar är möjligt att få bort droger helt i samhället när de finns i de mest kontrollerade miljöerna på jorden?
Är det rentav en plan att göra samhället lika kontrollerat?
Vi är på god väg:
- Polisen kan efter ett anonymt tips ta sig in i din bostad utan order om husrannsakan.(Om skälig misstanke föreligger, d.v.s. polisens egna subjektiva bedömning)
-Innehållet i din egen kropp kan ge dig böter eller 6 månader fängelse.
-Kriget mot brukare har gått så långt att "människa" helt har ersatts av "missbrukare" även vid förstagångsanvändning av illegala droger.
Verklighet och respekt för individen försvinner i ett hav av antidrogpropaganda, de som skulle behöva hjälp kriminaliseras och hamnar i fängelse istället.
När omvärlden använder sig av verkligheten som mall och introducerar program för harm reduction och medicinsk cannabis, skriver svenska läkare ut recept på lugnande mediciner, benzo och morfinpreparat i rekordtakt.
Som sagt:
Jag ger fullständigt fan i hur farliga droger är.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
