Visar inlägg med etikett socialförvaltningen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett socialförvaltningen. Visa alla inlägg

onsdag 2 april 2008

Heja Sverige!

Har inte orkat skriva på ett tag, men ska försöka sammanfatta:
Som jag har skrivit innan fick jag besök av lagen i oktober förra året, och står därför misstänkt för ringa narkotikabrott. Upprinnelsen till detta är mitt användande av cannabis som smärtlindring mot nacksmärta
Konsekvenserna av detta är, enligt mig, såhär långt värre än konsekvenserna av ett eventuellt missbruk. Socialförvaltningen har satt oss under utredning med hänsyn till vår 7-åriga dotters hemsituation, numera nedlagd då det visade sig att hon har det bra och att vi är en väl fungerande familj. Skadan detta har förorsakat är ändå en stimatisering av vår dotter och vår familj, då utredningen har innefattat kontakt med hennes skola.
Medicineringen som satts in mot smärtan har gett mig 2 krampanfall vilket har gjort att mitt körkort har återkallats i ett halvår. Krampanfallen har också gjort att jag f.n. får renovera tänderna, eftersom kronor släppte och tänder sprack under anfallen. Förutom detta är en del av tungan borta efter att ha hamnat i kläm.
När medicineringen har slagit fel har smärtlindringsenheten gett upp och, för att skyffla mitt fall vidare, försökt att ge mig kognitiv terapi istället för att ta tag i smärtbilden. Jag ställer mig synnerligen tvivlande till att samtalsterapi skulle ge mig mindre smärtor:)
Så...när allt ser som mörkast ut blir det ju ljusare??
På detta kan jag bara svara med ett rungande.....nja...
Igår fick jag brev från länsstyrelsen, förtroendet för mig som bilförare är tydligen kraftigt försämrat. Om jag inte själv tar kontakt med psykolog eller läkare med inriktning på beroendeproblematik, och själv bekostar två provtagningar med påföljande analys av resultaten, kommer jag helt förlora mitt körkort!!
Detta handlar om tusentals kronor i analyskostnader som jag helt enkelt inte har med den ekonomi som sjukskrivningen innebär.
Detta har alltså hänt INNAN jag har blivit dömd för brottet.
Jag undrar vad domen blir.....fortsättning kommer att följa...

tisdag 5 februari 2008

Lögn och skräck som affärside

Att upprätthålla myter är viktigt för en bit av arbetsmarknaden!
Även om gud inte kan bevisas, hur mycket sagoböcker det än finns, hävdar teologer att så är fallet.
Självklart: Ekvationen Ingen gud=inget jobb är lätt att se igenom och ändå finns det t.o.m. statligt subventionerade utbildningar i sagoberättande.
Liknande upprätthållare av myter har uppstått i modern tid:
Cannabis är en farlig, beroendeframkallande, hallucinogen och personlighetsförändrande drog som leder till ett liv i kriminalitet och tunga droger.
Prostitution leder ofrånkomligen till människospillror som hamnar i ett träsk av förnedring och droger.
Kvinnor behandlas alltid illa av alla män och det är den patriarkaliska könsordningen som styr.
Även om inte ett enda av de ovanstående påståendena är bevisade förs de fram som fakta.
Det enda sättet för exempelvis en Brukare, Kvinna eller Prostituerad att göra sig hörd idag är att "krypa till korset" , göra avbön, ta avstånd från sitt tidigare liv, och vittna om den upplevda misären.
Ungefär som när häxor en gång i tiden fick vittna om kvastflygningar till orgierna med satan på blåkulla.



Vittnesmålen från dessa omvända förs upp stort i media och får stå som representativa för tiotusentals andra.
Självklart finns det människor som är beroende av påståendena för sitt dagliga värv.
Socialarbetare, politiker, professionella radikalfeminister, forskare, psykologer, polis, missbrukarhem o.s.v. får en bit av kakan att dela på genom systematiska lögner.
Alla på sitt sätt representanter för vår tids religionsutövning.
Sagorna har ändrats, men berättarna ljuger fortfaramde ikapp.

Moralister på alla håll och kanter tjänar en peng och uppnår makt/uppmärksamhet genom att dagligen föra lögnerna vidare och sprida skräck i medborgare.
Var rädd.....var riktigt rädd...

tisdag 15 januari 2008

Ge mig ett nytt kontrakt

I definitionen av en stat ingår att staten har ett kontrakt gentemot individen att värna om dennes rättigheter och skydda mot övergrepp.
I Sverige har vi dragit detta till en nivå som snarast påminner om en hönsmammas agerande gentemot barn, jag har just fått känna på min lilla bit av detta.
I dagarna har ett brev från socialförvaltningen dykt upp, där det sägs att min roll som pappa ska utredas då jag är misstänkt för ringa narkotikabrott.
Vad i hela världen har nu detta med min roll som förälder att göra??
Med denna fråga i huvudet ringde jag upp den ansvariga socialsekreteraren för att få klarhet.
Efter timtal av automatbesked om att personen i fråga inte är tillgänglig kommer jag till slut fram...
De svar jag får har inte gjort bilden klarare, kan jag säga...
På frågan om varför min duglighet ska bedömas får jag svaret att det är lagstadgat tillvägagångssätt att se över barnets hemsituation i fall av missbruk.
Så nu är jag missbrukare då?
Ja, enligt svensk lag är jag automatiskt missbrukare om jag använder en illegal drog, är svaret jag får.
Jahaja....men har skola och fritids eller någon annan vuxen gjort någon anmälan om ev. missförhållanden runt min 7-åriga dotter?
Nej->tillbaka till början....det finns ingen ursäkt för att använda en illegal drog.
Min dotters mamma då??.....kvinnan jag har levt ihop med i 15 år...som inte ens använder lagliga stimulantia, och rimligtvis borde slänga ut mig om jag slutade fungera i familjen....räknas hon inte??
Återigen samma svar....det är gängse tillvägagångssätt att utreda missbruk (!!) i familjer med barn.
Vid frågan om vad som kommer ske under en ev. utredning visar det sig att socialförvaltningen bl.a. kommer ta kontakt med skola och fritids för att ta reda på hur min dotter mår.
När jag påtalar att detta är mer till skada än nytta ställer sig människan i andra änden av linjen helt oförstående, att en socialsekreterare hör av sig till lärare och personal och ställer frågor om min dotter kan väl inte vara stigmatiserande för mig och min familj, eller??
Så....genom statens onyanserade syn på bruk/missbruk och överbeskyddande attityd bestraffas inte bara jag, utan hela min familj.
Med den lille maoisten Bejerots ande svävande över oss begås sådana här övergrepp mot individer dagligen. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Bejerot )
Med 40 år av ovetenskaplig desinformation om cannabis har lögnen blivit sanning och alla användare är missbrukare.
Var är satan när man behöver honom??
Jag vill teckna ett nytt kontrakt....

Läs även andra bloggares åsikter om