tisdag 15 januari 2008

Ge mig ett nytt kontrakt

I definitionen av en stat ingår att staten har ett kontrakt gentemot individen att värna om dennes rättigheter och skydda mot övergrepp.
I Sverige har vi dragit detta till en nivå som snarast påminner om en hönsmammas agerande gentemot barn, jag har just fått känna på min lilla bit av detta.
I dagarna har ett brev från socialförvaltningen dykt upp, där det sägs att min roll som pappa ska utredas då jag är misstänkt för ringa narkotikabrott.
Vad i hela världen har nu detta med min roll som förälder att göra??
Med denna fråga i huvudet ringde jag upp den ansvariga socialsekreteraren för att få klarhet.
Efter timtal av automatbesked om att personen i fråga inte är tillgänglig kommer jag till slut fram...
De svar jag får har inte gjort bilden klarare, kan jag säga...
På frågan om varför min duglighet ska bedömas får jag svaret att det är lagstadgat tillvägagångssätt att se över barnets hemsituation i fall av missbruk.
Så nu är jag missbrukare då?
Ja, enligt svensk lag är jag automatiskt missbrukare om jag använder en illegal drog, är svaret jag får.
Jahaja....men har skola och fritids eller någon annan vuxen gjort någon anmälan om ev. missförhållanden runt min 7-åriga dotter?
Nej->tillbaka till början....det finns ingen ursäkt för att använda en illegal drog.
Min dotters mamma då??.....kvinnan jag har levt ihop med i 15 år...som inte ens använder lagliga stimulantia, och rimligtvis borde slänga ut mig om jag slutade fungera i familjen....räknas hon inte??
Återigen samma svar....det är gängse tillvägagångssätt att utreda missbruk (!!) i familjer med barn.
Vid frågan om vad som kommer ske under en ev. utredning visar det sig att socialförvaltningen bl.a. kommer ta kontakt med skola och fritids för att ta reda på hur min dotter mår.
När jag påtalar att detta är mer till skada än nytta ställer sig människan i andra änden av linjen helt oförstående, att en socialsekreterare hör av sig till lärare och personal och ställer frågor om min dotter kan väl inte vara stigmatiserande för mig och min familj, eller??
Så....genom statens onyanserade syn på bruk/missbruk och överbeskyddande attityd bestraffas inte bara jag, utan hela min familj.
Med den lille maoisten Bejerots ande svävande över oss begås sådana här övergrepp mot individer dagligen. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Bejerot )
Med 40 år av ovetenskaplig desinformation om cannabis har lögnen blivit sanning och alla användare är missbrukare.
Var är satan när man behöver honom??
Jag vill teckna ett nytt kontrakt....

Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Tess sa...

Stå på dig!!!

Anonym sa...

Sjukt jävla system.

Missbruka en ört jo den var rolig.
Finns ju bra mycket mer folk som missbrukar, makt, pengar,kvinnor,kaffe,tv,osv osv.

Anser att maktmissbruket byråkratin ger uppehov till är värre än maktmisbruket självt.

En filosof skrev en gång.
För mycket byråkrati är ett tecken på korruption.
Trolöshet mot huvudman.
När staten attackerar människans rättigheter och gör allt för att förvränga sanningen så är något jääääävligt snett i samhället.