Under gårdagen utsattes jag för reprisen av Debatt. Återigen en diskussion om den nu redan gamla listan där drogers farlighet jämförs. Iofs berömvärt att det tas upp och lite verklighet förs in i debatten.....men....i panelen satt människor som i olika grad talade om "hobbymissbruk" och "partyknarkare", jag kände mig till slut så förbannad att jag hade kunnat skicka kaffekoppen in i tv:n med full kraft. Jag är drogliberal, jag är användare, -javisst, men INGEN, och jag menar INGEN kan säga att jag är missbrukare i någon form. Mitt bruk har aldrig skadat någon annan. Jag har under mitt liv såhär långt fostrat två underbara ungar som numera är vuxna, självgående individer med en god bild av sig själva och sin omgivning, den tredje är nu sju år och har inte haft en dålig dag såhär långt. Jag har jobbat hårt med min familjs bästa för ögonen, så jävla hårt att jag idag är föremål för utredning hos vår, i bästa fall undermåliga, sjukvård. I de stunder då jag har sökt rekreation har jag inte nyttjat alkohol i samma utsträckning som min omgivning, utan sökt mig till droger som har passat mig bättre för rekreativt bruk. Jag har helt enkelt inte tid eller lust att må dåligt en vecka efter en fylla! Detta gör mig alltså i gemene mans ögon till "Partyknarkare" eller "hobbymissbrukare"......fyfan! Är alla ni intoleranta svensson-helgon, med era fylleresor på krogen och medvetslösa storhelger, bekväma med att benämnas "hobbyalkisar"? Skulle ni acceptera att helt lätt avfärdas som party-a-lagare? Godtar ni att ert val av rekreationsdrog automatiskt gör att ni placeras i ett fack som ger omgivningen rätt att pissa på er från höga höjder? Skulle inte tro det gott folk....
Försök att se er omgivning istället för de invanda generaliseringar som idag skadar tusentals. Försök att se människor istället för förnedrande och skitiga beteckningar för det ni själva inte har vare sig koppling till eller upplevelse av. Jag tror iaf att världen kanske skulle bli lite bättre av det.
Visar inlägg med etikett narkotikapolitik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett narkotikapolitik. Visa alla inlägg
lördag 1 mars 2008
onsdag 27 februari 2008
Jag försvarar din rätt att tala om vad du vill....och min rätt att skita i vad du säger.
Hatten av för danskar och friska nya grepp. Äntligen ett försök till ny riktning i drogpolitiken i norden, 500 heroinmissbrukare ska få recept på rent heroin från doktorn. Synd att inte alla som skulle behöva får den hjälpen bara. Synd att inga större försök till humanism görs, och synd att inga seriösa försök att slå undan basen för den riktigt tunga kriminaliteten.
I slutet på dagen, efter att våra politiker har gapat högt om hårdare tag mot brukarna, är det några som gnuggar händerna i förtjusning. Ty ju hårdare tag, desto mer pengar att tjäna finns där. Ju hårdare tag, ju bättre ekonomisk bas för drogkartellerna. Ju hårdare tag, desto fler döda av droger uppblandade med vad som finns till hands.
Att bli så hård som Bigitta Rydberg i vår kära nationalsocialstyrelse leder till fler sjuka och döende i HIV, men vad gör väl det om man bara får hålla dogmerna levande:
"Björn Johnson, statsvetare och narkotikaforskare, har gått till frontalangrepp mot henne. Han håller visserligen med om att det inte finns evidensbaserad kunskap om sprutorna, men säger att om man ska ha samma krav över lag skulle man tvingas lägga ned nästan all missbruksvråd.
Man får inte glömma att den WHO-undersökning som Björn Johnson bland annat hänvisar till är skriven av en person som vill legalisera lättare narkotika, säger Rydberg."
Att det finns människor som tänker och tycker i en annan riktning än Rydberg ursäktar att hon jobbar för att ta livet av sprutnarkomaner i förtid då?
Är det verkligen inte fler som ser att skadan blir större hela tiden just på grund av personer som henne? Lösningen på problem är inte alltid förbud. Humanism och vetenskapligt/samhällsekonomiskt grundad information borde vara en självklarhet, istället verkar alla lösningar genomsyras av pekpinnar och straff i vårt land.
Att läsa debattsidor som ser ut såhär ger inte direkt något större hopp om försök till nytt tänkande heller, Ove Rosengren, Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle verkar ju inte bara vara sjukt dum i huvudet när han talar om nolltolerans i samma andetag som han benämner hundratusentals brukare som "hobbymissbrukare".
Han verkar ju dessutom inte förstå att det faktiskt är just hundratusentals människor med en diametralt motsatt uppfattning mot hans egen han talar om. Ska han få dem att ändra uppfattning i en fråga där han uppenbarligen inte har någon verklighetsförankring?? Tror den stackars ursäkten till generalmongo att det ens finns en mikroskopisk möjlighet att människor som direkt ser igenom hans skitsnack skall lägga ner vad de ser som rekreation?
Eler ska dessa hundratusentals rivas ned och monteras ihop igen för att passa mot den dogmatiska mallen i sann Bejerotsk anda?
Var är vården som existerande missbrukare skulle behöva? Är det så att människor som ovan nämnda pisskäringar och generalmongon tror att subutex och metadon är en färdig behandling?
Kanske de sjuka mängder landstingsknark som skrivs ut legalt varje dag är lösningen?
Men i sådana fall måste ju det drogfria samhället fortfarande vara en utopi?
Det är hög tid att lära sig av omgivningen.
I slutet på dagen, efter att våra politiker har gapat högt om hårdare tag mot brukarna, är det några som gnuggar händerna i förtjusning. Ty ju hårdare tag, desto mer pengar att tjäna finns där. Ju hårdare tag, ju bättre ekonomisk bas för drogkartellerna. Ju hårdare tag, desto fler döda av droger uppblandade med vad som finns till hands.
Att bli så hård som Bigitta Rydberg i vår kära nationalsocialstyrelse leder till fler sjuka och döende i HIV, men vad gör väl det om man bara får hålla dogmerna levande:
"Björn Johnson, statsvetare och narkotikaforskare, har gått till frontalangrepp mot henne. Han håller visserligen med om att det inte finns evidensbaserad kunskap om sprutorna, men säger att om man ska ha samma krav över lag skulle man tvingas lägga ned nästan all missbruksvråd.
Man får inte glömma att den WHO-undersökning som Björn Johnson bland annat hänvisar till är skriven av en person som vill legalisera lättare narkotika, säger Rydberg."
Att det finns människor som tänker och tycker i en annan riktning än Rydberg ursäktar att hon jobbar för att ta livet av sprutnarkomaner i förtid då?
Är det verkligen inte fler som ser att skadan blir större hela tiden just på grund av personer som henne? Lösningen på problem är inte alltid förbud. Humanism och vetenskapligt/samhällsekonomiskt grundad information borde vara en självklarhet, istället verkar alla lösningar genomsyras av pekpinnar och straff i vårt land.
Att läsa debattsidor som ser ut såhär ger inte direkt något större hopp om försök till nytt tänkande heller, Ove Rosengren, Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle verkar ju inte bara vara sjukt dum i huvudet när han talar om nolltolerans i samma andetag som han benämner hundratusentals brukare som "hobbymissbrukare".
Han verkar ju dessutom inte förstå att det faktiskt är just hundratusentals människor med en diametralt motsatt uppfattning mot hans egen han talar om. Ska han få dem att ändra uppfattning i en fråga där han uppenbarligen inte har någon verklighetsförankring?? Tror den stackars ursäkten till generalmongo att det ens finns en mikroskopisk möjlighet att människor som direkt ser igenom hans skitsnack skall lägga ner vad de ser som rekreation?
Eler ska dessa hundratusentals rivas ned och monteras ihop igen för att passa mot den dogmatiska mallen i sann Bejerotsk anda?
Var är vården som existerande missbrukare skulle behöva? Är det så att människor som ovan nämnda pisskäringar och generalmongon tror att subutex och metadon är en färdig behandling?
Kanske de sjuka mängder landstingsknark som skrivs ut legalt varje dag är lösningen?
Men i sådana fall måste ju det drogfria samhället fortfarande vara en utopi?
Det är hög tid att lära sig av omgivningen.
Etiketter:
bejerot,
Birgitta Rydberg,
cannabis,
droger,
narkotika,
narkotikapolitik,
Ove Rosengren
onsdag 20 februari 2008
Information?
Läste ett inlägg på Expressen debatt av Ted Goldberg.
Jag vet fan inte vad jag ska tycka!!
För en gångs skull står jag (nästan)ordlös...
För vad ska man tycka om konstaterad överrepresentation av invandrare, arbetslösa och lågutbildade bland tunga missbrukare?? Är det en överraskning att människor som inte har någon chans från start också mår sämst av tunga droger?
Är någon förvånad när staten i allt större utsträckning förespråkar mental hygien, konformitet och elitism, och förkastar just lågutbildade, invandrare och brukare av droger?
Information hjälper inte konstateras också....vad är det för information som går ut då?
Är det knark-är-bajsfilmer och dylik skit som ses som info kan jag förstå att informationen är verkningslös. Ingen, oavsett om det är en invandrare eller en lågpannad svensk idiot, kan ta en infokampanj där andemeningen är "det är dåligt att knarka-och vi tänker inte berätta varför" på allvar. Lägg ner propagandan och kom med verklig info istället!! Lägg ner den satans repressiva politiken och sätt in riktig missbrukarvård istället för att bara ersätta en illegal drog med fyra lagliga som ni gör nu!!
Ted har en poäng om de avsatta pengarna för ändamålet:
"Därför bör regeringen satsa stora delar av de anslagna 260 miljonerna på att förbättra levnadsförhållanden för de mest utsatta i samhället. Det är inte narkotika i sig som förstör människors liv. Utan det är bristen på reella möjligheter att kunna skapa sig ett bra liv, och bristen på övertygelsen om att man förtjänar att ha det bra, som gör att man väljer att förstöra sig med hjälp av narkotika."
Men lite fegt är det allt...
Ett stalltips vore nog istället att fördela ut varenda öre av de snart ändå förverkade 260 miljoner kronorna till riskgrupperna så att de får EN chans att göra något av livet.
Vem vet....med pengar på fickan och lite känsla av ansvar kanske de lär sig vaniljknarka som resten av befolkningen.
Jag vet fan inte vad jag ska tycka!!
För en gångs skull står jag (nästan)ordlös...
För vad ska man tycka om konstaterad överrepresentation av invandrare, arbetslösa och lågutbildade bland tunga missbrukare?? Är det en överraskning att människor som inte har någon chans från start också mår sämst av tunga droger?
Är någon förvånad när staten i allt större utsträckning förespråkar mental hygien, konformitet och elitism, och förkastar just lågutbildade, invandrare och brukare av droger?
Information hjälper inte konstateras också....vad är det för information som går ut då?
Är det knark-är-bajsfilmer och dylik skit som ses som info kan jag förstå att informationen är verkningslös. Ingen, oavsett om det är en invandrare eller en lågpannad svensk idiot, kan ta en infokampanj där andemeningen är "det är dåligt att knarka-och vi tänker inte berätta varför" på allvar. Lägg ner propagandan och kom med verklig info istället!! Lägg ner den satans repressiva politiken och sätt in riktig missbrukarvård istället för att bara ersätta en illegal drog med fyra lagliga som ni gör nu!!
Ted har en poäng om de avsatta pengarna för ändamålet:
"Därför bör regeringen satsa stora delar av de anslagna 260 miljonerna på att förbättra levnadsförhållanden för de mest utsatta i samhället. Det är inte narkotika i sig som förstör människors liv. Utan det är bristen på reella möjligheter att kunna skapa sig ett bra liv, och bristen på övertygelsen om att man förtjänar att ha det bra, som gör att man väljer att förstöra sig med hjälp av narkotika."
Men lite fegt är det allt...
Ett stalltips vore nog istället att fördela ut varenda öre av de snart ändå förverkade 260 miljoner kronorna till riskgrupperna så att de får EN chans att göra något av livet.
Vem vet....med pengar på fickan och lite känsla av ansvar kanske de lär sig vaniljknarka som resten av befolkningen.
Etiketter:
droger,
narkotika,
narkotikapolitik,
Ted Goldberg
lördag 16 februari 2008
Helvetes....igen
I tisdags fick jag nya tabletter mot värken, i onsdags fick jag ett nytt ep-anfall.
Min kropp och hjärna är tydligen helt felsynkade med medicinerna jag får, den här gången var det Gabapentin teva som släckte ljuset och belönade mig med en söndertuggad tunga. Ännu en medicin som räknas som anti-epileptika och ger mig kramper. Hela vägen efter det här har jag känt mig risig och deppig med träningsvärk överallt. Snart går jag över till att smärtstilla på egen hand medelst rökning igen om jag inte får ett fullgott alternativ.....oavsett polis och myndigheters syn på saken. Fyfan för svensk drogpolitik!!!

Instruktionsbild för våra kära poliser
Min kropp och hjärna är tydligen helt felsynkade med medicinerna jag får, den här gången var det Gabapentin teva som släckte ljuset och belönade mig med en söndertuggad tunga. Ännu en medicin som räknas som anti-epileptika och ger mig kramper. Hela vägen efter det här har jag känt mig risig och deppig med träningsvärk överallt. Snart går jag över till att smärtstilla på egen hand medelst rökning igen om jag inte får ett fullgott alternativ.....oavsett polis och myndigheters syn på saken. Fyfan för svensk drogpolitik!!!

Instruktionsbild för våra kära poliser
Etiketter:
cannabis,
droger,
idioter,
lagen,
Medicinsk cannabis,
narkotika,
narkotikapolitik
onsdag 13 februari 2008
Måste bara ställa frågan
Gör svensk polis verkligen ett ärligt arbete, eller är de bara ute efter att stärka sin budget med statistik?
Gatulangningsgruppen i vår stad har på senare tid gjort sig kända bland ungdomarna genom att plocka in 17-20 åringar i grupp för kissprov på stationen. Om du ser röd ut i ögonen, slickar dig om läpparna, har dreads eller byxorna på knäna är du tydligen skäligen misstänkt. Dessa presenteras senare som misstänkta för ringa narkotikainnehav i statistiken. Vår inneboendes kamrater har under de senaste veckorna blivit inplockade från gatan, och blivit tvingade till provtagning. Merparten av ungarna som togs in har överhuvudtaget inte något med illegala droger att göra. Även om samtliga hade varit påverkade som yra höns ser jag ingen som helst nytta med att plocka in ungdomar och skrämma upp dem eller ge dagsböter för ett positivt kissprov.
Under gårdagen hade lagen för övrigt ett seminarium om bikergangsters. När representanter för gruppen mc-busar dök upp utanför polisstationen plockades sex av dessa in för "misstanke om ringa narkotikabrott", jag undrar om vi kommer få se fällande domar?
Eller är det rentav en markering från polisens sida om att de kan göra precis som de vill och allmänheten inte har en chans?
Är svenskar i allmänhet så lama att de inte ser riskerna med en lagstiftning som ger polisen helt fria händer att agera på det här viset?
Inse, -era lama stackare, att det kan vara er själva det här gäller.....en svår pollenallergi är tillräckligt idag för att ni själva, eller era barn ska gripas och kränkas av den kår som ni själva bekostar.
Gatulangningsgruppen i vår stad har på senare tid gjort sig kända bland ungdomarna genom att plocka in 17-20 åringar i grupp för kissprov på stationen. Om du ser röd ut i ögonen, slickar dig om läpparna, har dreads eller byxorna på knäna är du tydligen skäligen misstänkt. Dessa presenteras senare som misstänkta för ringa narkotikainnehav i statistiken. Vår inneboendes kamrater har under de senaste veckorna blivit inplockade från gatan, och blivit tvingade till provtagning. Merparten av ungarna som togs in har överhuvudtaget inte något med illegala droger att göra. Även om samtliga hade varit påverkade som yra höns ser jag ingen som helst nytta med att plocka in ungdomar och skrämma upp dem eller ge dagsböter för ett positivt kissprov.
Under gårdagen hade lagen för övrigt ett seminarium om bikergangsters. När representanter för gruppen mc-busar dök upp utanför polisstationen plockades sex av dessa in för "misstanke om ringa narkotikabrott", jag undrar om vi kommer få se fällande domar?
Eller är det rentav en markering från polisens sida om att de kan göra precis som de vill och allmänheten inte har en chans?
Är svenskar i allmänhet så lama att de inte ser riskerna med en lagstiftning som ger polisen helt fria händer att agera på det här viset?
Inse, -era lama stackare, att det kan vara er själva det här gäller.....en svår pollenallergi är tillräckligt idag för att ni själva, eller era barn ska gripas och kränkas av den kår som ni själva bekostar.
Etiketter:
droger,
lagen,
narkotika,
narkotikapolitik,
polisen
söndag 10 februari 2008
Stora nyheter??
Behövs det verkligen en död skådis och amerikanska läkare för att Aftonbladet ska ta upp dubbelmoralen i drogdebatten? Jag har nära vänner och släkt som i åratal har fått egna apotek utskrivna.....här i Sverige....utan att vara kändisar.....och helt lagligt. Den gällande lagstiftningen och normen gör att en illegal drog oftast byts ut med tre nya lagliga. Allt inom lagens råmärken och helt utan synlig reaktion från något håll. Men om hollywoodskådisar dör av det uppmärksammas det plötsligt som en isolerad amerikansk företeelse.....skumt.

Pungbuffeln utanför apotek i Bang rak, Koh samui, Thailand....blå valium, diet pills och motorcykeluthyrning på en och samma plats. Sweeeeet!!
Pungbuffeln utanför apotek i Bang rak, Koh samui, Thailand....blå valium, diet pills och motorcykeluthyrning på en och samma plats. Sweeeeet!!
Etiketter:
aftonbladet,
droger,
idioter,
narkotikapolitik
lördag 9 februari 2008
Han har min röst iallafall.
Kat Williams borde finnas som kandidat i presidentvalet!!
Etiketter:
cannabis,
medicinsk marijuana,
narkotikapolitik
onsdag 6 februari 2008
Om siffror fick tala
"Vi prioriterar den tunga brottsligheten" heter det i upprepade uttalanden från sveriges poliskår.
Jag satte mig ner och läste igenom BRÅ:s statistik för år 2006.
Av 17619 narkotikadömda år 2006 är 11760 domar för ringa narkotikabrott, redan detta verkar ju lite lurigt om den tunga brottligheten prioriteras.
Med lite fler siffror blir det absurt:
Ringa narkotikasmuggling 305
Narkotikasmuggling 131
Grov narkotikasmuggling 73
Alltså 509 personer dömda för att ha tagit in illegala preparat av 17619 dömda.
Ringa narkotikabrott: 11760
Överlåtelse 16
Innehav 16
Innehav, bruk och överlåtelse 12
Övriga kombinationer 17
Narkotikabrott: 989
Överlåtelse 94
Innehav, överlåtelse 628
Innehav, bruk och överlåtelse 82
Övriga kombinationer 128
Grovt narkotikabrott 361
Överlåtelse 17
Innehav, överlåtelse 194
Innehav, bruk och överlåtelse 8
Övriga kombinationer 51
1255 stycken säljare eller överlåtare plus 509 smugglingsbrott av 17619 alltså 1764, alltså ca. 10% som står för brott där ett eventuellt offer kan finnas i sammanhanget, resterande är brott utan offer, brukare som blir inplockade godtyckligt av svensk polis i bästa stasi-anda.

För övrigt:
Totalt antal dömda till fängelsestraff i sammanhanget är 1978 stycken med en genomsnittlig strafflängd på 19 månader d.v.s. sammanlagt 3131 års (1142815 dagar!!) fängelsevistelse utdömd för narkotikabrott bara år 2006, med en snittkostnad för en intern på 1700/dygn.
1942785500 Skr...1.9 miljarder!!!
Kostnaden för bara fängelse åt narkotikadömda år 2006.....
Det tar dessutom upp en rätt stor bit av våra 4 895 fängelseplatser.
Polisens kostnad, åtalskostnader och övrigt är inte inräknade, svårt att hitta statistik där.
Det vanligaste argumentet mot legalisering av droger är den enorma samhällskostnaden som kommer uppstå. Vad kostar det nu då?
Källor: här och här
Jag satte mig ner och läste igenom BRÅ:s statistik för år 2006.
Av 17619 narkotikadömda år 2006 är 11760 domar för ringa narkotikabrott, redan detta verkar ju lite lurigt om den tunga brottligheten prioriteras.
Med lite fler siffror blir det absurt:
Ringa narkotikasmuggling 305
Narkotikasmuggling 131
Grov narkotikasmuggling 73
Alltså 509 personer dömda för att ha tagit in illegala preparat av 17619 dömda.
Ringa narkotikabrott: 11760
Överlåtelse 16
Innehav 16
Innehav, bruk och överlåtelse 12
Övriga kombinationer 17
Narkotikabrott: 989
Överlåtelse 94
Innehav, överlåtelse 628
Innehav, bruk och överlåtelse 82
Övriga kombinationer 128
Grovt narkotikabrott 361
Överlåtelse 17
Innehav, överlåtelse 194
Innehav, bruk och överlåtelse 8
Övriga kombinationer 51
1255 stycken säljare eller överlåtare plus 509 smugglingsbrott av 17619 alltså 1764, alltså ca. 10% som står för brott där ett eventuellt offer kan finnas i sammanhanget, resterande är brott utan offer, brukare som blir inplockade godtyckligt av svensk polis i bästa stasi-anda.

För övrigt:
Totalt antal dömda till fängelsestraff i sammanhanget är 1978 stycken med en genomsnittlig strafflängd på 19 månader d.v.s. sammanlagt 3131 års (1142815 dagar!!) fängelsevistelse utdömd för narkotikabrott bara år 2006, med en snittkostnad för en intern på 1700/dygn.
1942785500 Skr...1.9 miljarder!!!
Kostnaden för bara fängelse åt narkotikadömda år 2006.....
Det tar dessutom upp en rätt stor bit av våra 4 895 fängelseplatser.
Polisens kostnad, åtalskostnader och övrigt är inte inräknade, svårt att hitta statistik där.
Det vanligaste argumentet mot legalisering av droger är den enorma samhällskostnaden som kommer uppstå. Vad kostar det nu då?
Källor: här och här
Etiketter:
cannabis,
droger,
lagen,
narkotikapolitik,
polisen
onsdag 23 januari 2008
Pungbuffelns greatest hits.....
Precis vad jag trodde.....idag älskar jag omvärlden och tänkte fira det med en låt från min favoritfilm Easy rider:
Vad vackert det kan vara med steelguitar ibland:-)
Vad vackert det kan vara med steelguitar ibland:-)
Etiketter:
cannabis,
droger,
Gnäll,
idioter,
Medicinsk cannabis,
narkotikapolitik
lördag 19 januari 2008
När 1984 är instruktionsboken
Jag ger fullständigt fan i hur farliga droger är.
Dumhet och dogmer är långt farligare.
Vi betalar våra surt förvärvade skattepengar till människor som tror att ett drogfritt samhälle är en möjlig verklighet.
Eller tror de ens själva på det?
Kan det vara så att de själva ser att de genom sin Anslinger/Bejerot-inspirerade politik har målat in sig i ett hörn och är rädda för att förlora ansiktet?
Jag är övertygad om att så är fallet.
Ingen vuxen eller bildad människa kan väl på fullaste allvar tro att det går att helt radera ut något som t.o.m. finns tillgång till på fängelser.
Kontrollerade miljöer med full övervakning och kroppskontroller, och ändå finns det tillgång till droger, mindre lättillgängligt än utanför staketet, men de finns där.
Hur kan någon tro att det på fullaste allvar är möjligt att få bort droger helt i samhället när de finns i de mest kontrollerade miljöerna på jorden?
Är det rentav en plan att göra samhället lika kontrollerat?
Vi är på god väg:
- Polisen kan efter ett anonymt tips ta sig in i din bostad utan order om husrannsakan.(Om skälig misstanke föreligger, d.v.s. polisens egna subjektiva bedömning)
-Innehållet i din egen kropp kan ge dig böter eller 6 månader fängelse.
-Kriget mot brukare har gått så långt att "människa" helt har ersatts av "missbrukare" även vid förstagångsanvändning av illegala droger.
Verklighet och respekt för individen försvinner i ett hav av antidrogpropaganda, de som skulle behöva hjälp kriminaliseras och hamnar i fängelse istället.
När omvärlden använder sig av verkligheten som mall och introducerar program för harm reduction och medicinsk cannabis, skriver svenska läkare ut recept på lugnande mediciner, benzo och morfinpreparat i rekordtakt.
Som sagt:
Jag ger fullständigt fan i hur farliga droger är.
Dumhet och dogmer är långt farligare.
Vi betalar våra surt förvärvade skattepengar till människor som tror att ett drogfritt samhälle är en möjlig verklighet.
Eller tror de ens själva på det?
Kan det vara så att de själva ser att de genom sin Anslinger/Bejerot-inspirerade politik har målat in sig i ett hörn och är rädda för att förlora ansiktet?
Jag är övertygad om att så är fallet.
Ingen vuxen eller bildad människa kan väl på fullaste allvar tro att det går att helt radera ut något som t.o.m. finns tillgång till på fängelser.
Kontrollerade miljöer med full övervakning och kroppskontroller, och ändå finns det tillgång till droger, mindre lättillgängligt än utanför staketet, men de finns där.
Hur kan någon tro att det på fullaste allvar är möjligt att få bort droger helt i samhället när de finns i de mest kontrollerade miljöerna på jorden?
Är det rentav en plan att göra samhället lika kontrollerat?
Vi är på god väg:
- Polisen kan efter ett anonymt tips ta sig in i din bostad utan order om husrannsakan.(Om skälig misstanke föreligger, d.v.s. polisens egna subjektiva bedömning)
-Innehållet i din egen kropp kan ge dig böter eller 6 månader fängelse.
-Kriget mot brukare har gått så långt att "människa" helt har ersatts av "missbrukare" även vid förstagångsanvändning av illegala droger.
Verklighet och respekt för individen försvinner i ett hav av antidrogpropaganda, de som skulle behöva hjälp kriminaliseras och hamnar i fängelse istället.
När omvärlden använder sig av verkligheten som mall och introducerar program för harm reduction och medicinsk cannabis, skriver svenska läkare ut recept på lugnande mediciner, benzo och morfinpreparat i rekordtakt.
Som sagt:
Jag ger fullständigt fan i hur farliga droger är.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
