Visar inlägg med etikett lagen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett lagen. Visa alla inlägg

lördag 16 februari 2008

Helvetes....igen

I tisdags fick jag nya tabletter mot värken, i onsdags fick jag ett nytt ep-anfall.
Min kropp och hjärna är tydligen helt felsynkade med medicinerna jag får, den här gången var det Gabapentin teva som släckte ljuset och belönade mig med en söndertuggad tunga. Ännu en medicin som räknas som anti-epileptika och ger mig kramper. Hela vägen efter det här har jag känt mig risig och deppig med träningsvärk överallt. Snart går jag över till att smärtstilla på egen hand medelst rökning igen om jag inte får ett fullgott alternativ.....oavsett polis och myndigheters syn på saken. Fyfan för svensk drogpolitik!!!


Instruktionsbild för våra kära poliser

onsdag 13 februari 2008

Måste bara ställa frågan

Gör svensk polis verkligen ett ärligt arbete, eller är de bara ute efter att stärka sin budget med statistik?
Gatulangningsgruppen i vår stad har på senare tid gjort sig kända bland ungdomarna genom att plocka in 17-20 åringar i grupp för kissprov på stationen. Om du ser röd ut i ögonen, slickar dig om läpparna, har dreads eller byxorna på knäna är du tydligen skäligen misstänkt. Dessa presenteras senare som misstänkta för ringa narkotikainnehav i statistiken. Vår inneboendes kamrater har under de senaste veckorna blivit inplockade från gatan, och blivit tvingade till provtagning. Merparten av ungarna som togs in har överhuvudtaget inte något med illegala droger att göra. Även om samtliga hade varit påverkade som yra höns ser jag ingen som helst nytta med att plocka in ungdomar och skrämma upp dem eller ge dagsböter för ett positivt kissprov.
Under gårdagen hade lagen för övrigt ett seminarium om bikergangsters. När representanter för gruppen mc-busar dök upp utanför polisstationen plockades sex av dessa in för "misstanke om ringa narkotikabrott", jag undrar om vi kommer få se fällande domar?
Eller är det rentav en markering från polisens sida om att de kan göra precis som de vill och allmänheten inte har en chans?
Är svenskar i allmänhet så lama att de inte ser riskerna med en lagstiftning som ger polisen helt fria händer att agera på det här viset?
Inse, -era lama stackare, att det kan vara er själva det här gäller.....en svår pollenallergi är tillräckligt idag för att ni själva, eller era barn ska gripas och kränkas av den kår som ni själva bekostar.

onsdag 6 februari 2008

Om siffror fick tala

"Vi prioriterar den tunga brottsligheten" heter det i upprepade uttalanden från sveriges poliskår.
Jag satte mig ner och läste igenom BRÅ:s statistik för år 2006.

Av 17619 narkotikadömda år 2006 är 11760 domar för ringa narkotikabrott, redan detta verkar ju lite lurigt om den tunga brottligheten prioriteras.
Med lite fler siffror blir det absurt:

Ringa narkotikasmuggling 305
Narkotikasmuggling 131
Grov narkotikasmuggling 73

Alltså 509 personer dömda för att ha tagit in illegala preparat av 17619 dömda.

Ringa narkotikabrott: 11760
Överlåtelse 16
Innehav 16
Innehav, bruk och överlåtelse 12
Övriga kombinationer 17

Narkotikabrott: 989
Överlåtelse 94
Innehav, överlåtelse 628
Innehav, bruk och överlåtelse 82
Övriga kombinationer 128

Grovt narkotikabrott 361
Överlåtelse 17
Innehav, överlåtelse 194
Innehav, bruk och överlåtelse 8
Övriga kombinationer 51

1255 stycken säljare eller överlåtare plus 509 smugglingsbrott av 17619 alltså 1764, alltså ca. 10% som står för brott där ett eventuellt offer kan finnas i sammanhanget, resterande är brott utan offer, brukare som blir inplockade godtyckligt av svensk polis i bästa stasi-anda.



För övrigt:
Totalt antal dömda till fängelsestraff i sammanhanget är 1978 stycken med en genomsnittlig strafflängd på 19 månader d.v.s. sammanlagt 3131 års (1142815 dagar!!) fängelsevistelse utdömd för narkotikabrott bara år 2006, med en snittkostnad för en intern på 1700/dygn.
1942785500 Skr...1.9 miljarder!!!
Kostnaden för bara fängelse åt narkotikadömda år 2006.....
Det tar dessutom upp en rätt stor bit av våra 4 895 fängelseplatser.

Polisens kostnad, åtalskostnader och övrigt är inte inräknade, svårt att hitta statistik där.

Det vanligaste argumentet mot legalisering av droger är den enorma samhällskostnaden som kommer uppstå. Vad kostar det nu då?

Källor: här och här