söndag 13 januari 2008

Tur att jag tas omhand ??

Jag är 44 år gammal och är sedan 2002 sjukskriven i omgångar för nackskador, ett opererat cervikalt diskbråck och förmodad ytterligare nervpåverkan vilket ger smärta 24/7.
Varje gång jag har försökt smärtlindra den lagliga vägen, d.v.s. dexofen/tradolan/nobligan m.fl. har har jag haft biverkningar.
Svettningar, sömnlöshet, Impotens och svåra oroskänslor har varit vardag under dessa perioder, alltihop på doktorns föreskrivna dos.
Varje gång jag har lagt ner pillren har jag dessutom haft en avtändning av världsklass…Naturligtvis har jag istället gått över till det alternativ som både har skänkt mig smärtstillning och lugn utan några värre biverkningar än att jag möjligen är på bra humör, kåt och hungrig.
Tyvärr finns det en del aber med THC….illegalt är det och tillgången är i bästa fall osäker om man inte sätter plantor själv, folk som hanterar försäljningen i vår stad är med förlov sagt lite lätt råddiga, och jag gillar inte exponeringen som det innebär att handla av dem.
Jaja…lösningen var ju enkel….tack vare de utmärkta forumeninternet hade jag lyckats driva upp två små plantor i ett hemmabyggt skåp med fläktar, mäsk och lampor som sig bör.
Frid och fröjd….bara att se dem växa har varit terapi de här veckorna, eftersom det också har gett mig något att pyssla med under sjukskrivningen.
Men säg den lycka som varar..
För 11 veckor sedan hände följande:20.00 satt hela familjen bänkad för att se säsongspremiären på ugly betty, alla utom min dam som var på väg ut med vår hund.
När hon öppnar ytterdörren står där tre för henne okända män som presenterar sig som "gatulangningsgruppen".
Dessa säger sig ha fått tips om mig.
Varvid farsen börjar…
Jag blir satt i ett snabbt förhör vid mitt eget ägandes köksbord där det görs klart för mig att om jag inte pinkar i en mugg så tas jag med för blodprov på sjukhuset.
De letar igenom lägenheten och hittar mitt skåp med två plantor på 15 respektive 10 cm(garanterat ingen thc där inte .)
För att slippa blodprovet går jag också med på att pinka i muggen under överinseende.
Under hela tiden håller jag mitt lugn, försöker bjuda på kaffe och går med på ett ev.strafföreläggande.
När de börjar inse att de inte kommer hitta några bitar eller löv hos eller på mig börjar de istället rikta blickarna mot tjejen som är inneboende hos oss, de tar in henne i hennes rum, kör ett förhör och kallar på en kvinnlig kollega som kör stripsearch och kroppskontroll, en förnedring som var helt onödig.
Under tiden fortsätter de andra att kamma igenom mitt hem, min sjuåriga dotter går runt och undrar vad polisen gör hos oss….om pappa är en tjyv eller??
Jaja….mycket bråk för några dagsböter är det…och dessutom helt ofattbart att de får gå in hos mig och göra sånt här på ett tips….som dessutom kan vara helt anonymt.För min del kommer jag att tänka på Sovjet under Stalin…

Efter det här bakslaget har jag beslutat mig för att köra racet lagligt, d.v.s. med statligt godkända droger på recept från läkare.
Resultaten såhär långt är allt annat än lysande:
Min sambo kom hem från jobbet och ser mig medvetslös på golvet.....effekten av smärtstillning med Dexofen (2/3 av föreskriven dos dessutom!!)
Får istället Paraflex utskrivet, en synnerligen beroendeframkallande tablett som är muskelavslappnande och har ungefär lika stor påverkan på min smärttyp som myggsprej....
En vecka innan jul var det dags för nytt besök hos läkare då jag istället fick Lyrica utskrivet, en medicin som verkade fungera bra till en början...
Natten mellan juldagen och annandagen vaknar min sambo av att jag skriker i sömnen,när hon försöker väcka mig upptäcker hon att jag har ögonen öppna och krampar.
Ambulanstransport till sjukhuset och inläggning för EEG och hjärnröntgen förjer på detta.
Proverna visar sig vara normala, men jag blir förbjuden att köra bil närmaste halvåret.....tjohoo!!
När jag kommer hem visar det sig att jag glömmer vilka personer jag har pratat med senaste dagarna samt att jag helt plötsligt varken kan spela gitarr eller hitta i ett spel jag har spelat i två års tid.
Efter samtal med medicinsk rådgivare på neurologen tas ett snabbt beslut om att jag ska sluta med Lyrica.....detta är tydligen kända bieffekter :/
Har nu istället fått tryptizol, hoppas det fungerar.

Var vill jag då komma med allt det här gnället??
Jo....jag visste redan från början hur jag skulle ta hand om min smärta.
Men läkemedelsverk och socialstyrelse vet bättre.
Morfin m.m. måste ju vara långt ofarligare än mitt alternativ.
Eller?

Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet vad du menar känner själv flertalet sjuka i olika krämpor som brukar cannabis då deras läkemedel är helt värdelösa.
Typ fibromyalgi ,Ms , Höftförtvining osv osv.

Anonym sa...

Har för mig att jag har disskuterat med dig innan på alla våras favoritforum.

Jag tycker det är RENT FÖRJÄVLIGT att det ska få gå till såhär, när en medicin fungerar på en person varför i helvete ska man då inte få använda den för?

Det är verkligen dags för Sverige att införa medicinsk cannabis och se över sin ICKE FUNGERANDE NARKOTIKAPOLITIK!!!!!!!!

Det känns skönt att staten är så korkat principfast så att de inte ens kan se självklara felaktigheter och ren jävla logik. Lider med dig broder, men Sverige måste modernisera sig om de inte ska till ultraradikala fasoner som att ge nackskott till alla rusanvändare.

Avkriminaliseringen kommer, vänta ni bara!

fan vad förbannad jag blir.