lördag 1 mars 2008

Hobbyknarkare, i helvete heller....

Under gårdagen utsattes jag för reprisen av Debatt. Återigen en diskussion om den nu redan gamla listan där drogers farlighet jämförs. Iofs berömvärt att det tas upp och lite verklighet förs in i debatten.....men....i panelen satt människor som i olika grad talade om "hobbymissbruk" och "partyknarkare", jag kände mig till slut så förbannad att jag hade kunnat skicka kaffekoppen in i tv:n med full kraft. Jag är drogliberal, jag är användare, -javisst, men INGEN, och jag menar INGEN kan säga att jag är missbrukare i någon form. Mitt bruk har aldrig skadat någon annan. Jag har under mitt liv såhär långt fostrat två underbara ungar som numera är vuxna, självgående individer med en god bild av sig själva och sin omgivning, den tredje är nu sju år och har inte haft en dålig dag såhär långt. Jag har jobbat hårt med min familjs bästa för ögonen, så jävla hårt att jag idag är föremål för utredning hos vår, i bästa fall undermåliga, sjukvård. I de stunder då jag har sökt rekreation har jag inte nyttjat alkohol i samma utsträckning som min omgivning, utan sökt mig till droger som har passat mig bättre för rekreativt bruk. Jag har helt enkelt inte tid eller lust att må dåligt en vecka efter en fylla! Detta gör mig alltså i gemene mans ögon till "Partyknarkare" eller "hobbymissbrukare"......fyfan! Är alla ni intoleranta svensson-helgon, med era fylleresor på krogen och medvetslösa storhelger, bekväma med att benämnas "hobbyalkisar"? Skulle ni acceptera att helt lätt avfärdas som party-a-lagare? Godtar ni att ert val av rekreationsdrog automatiskt gör att ni placeras i ett fack som ger omgivningen rätt att pissa på er från höga höjder? Skulle inte tro det gott folk....
Försök att se er omgivning istället för de invanda generaliseringar som idag skadar tusentals. Försök att se människor istället för förnedrande och skitiga beteckningar för det ni själva inte har vare sig koppling till eller upplevelse av. Jag tror iaf att världen kanske skulle bli lite bättre av det.

fredag 29 februari 2008

Åldersskillnader och staten

Jag är en möjlig sexförbrytare!

Mitt nuvarande, lyckliga förhållande som har varat i snart sexton år skulle idag kunna resultera i en dom enligt svensk lag. Jag och mitt hjärtas utvalda och därtill tvillingsjäl träffades när jag var 28 och hon 16, jag var frånskild tvåbarnspappa, hon hade just börjat gymnasiet. Idag skulle jag enligt gällande praxis i rättsväsendet kunna dömas för förförelse av ungdom!! Det som enligt oss är det vackraste på jorden och har resulterat i både barn och det bästa av förhållanden har förfulats och förfelats av våra pedofiliparanoida beslutsfattare!! Om Bodström, ecpat och company får råda verkar det som om lagstadgade ålderskillnader för giltiga förhållanden står och lurar bakom hörnet. De är på gång att ge våran redan lata och fördomsfulla poliskår ytterligare rätt att förfölja människor utan bevis med förslag om en groominglag. Varje dag flyttas gränserna för vad som är rimligt i sexuella sammanhang bakåt. "Fel" ålderskillnad görs till avgörande, oavsett om det är konsensus mellan parterna, oavsett om sexuellt tvång eller utnyttjande föreligger. Isobel Hadley-Kamptz och Blogge slår huvudet på spiken i sina inlägg, läs och begrunda. Försök att ta in hur ni styrs av ytterligare skräckpropaganda om hur fula gubbar utnyttjar unga flickor. Religiösa idioter har fortfarande mandat i debatten, låt er inte luras att ta steget tillbaka till samma värderingar som t.ex. gjorde homosexualitet illegal. Förpassa moralpaniken till det 1800-tal där den hör hemma....

onsdag 27 februari 2008

Jag försvarar din rätt att tala om vad du vill....och min rätt att skita i vad du säger.

Hatten av för danskar och friska nya grepp. Äntligen ett försök till ny riktning i drogpolitiken i norden, 500 heroinmissbrukare ska få recept på rent heroin från doktorn. Synd att inte alla som skulle behöva får den hjälpen bara. Synd att inga större försök till humanism görs, och synd att inga seriösa försök att slå undan basen för den riktigt tunga kriminaliteten.

I slutet på dagen, efter att våra politiker har gapat högt om hårdare tag mot brukarna, är det några som gnuggar händerna i förtjusning. Ty ju hårdare tag, desto mer pengar att tjäna finns där. Ju hårdare tag, ju bättre ekonomisk bas för drogkartellerna. Ju hårdare tag, desto fler döda av droger uppblandade med vad som finns till hands.
Att bli så hård som Bigitta Rydberg i vår kära nationalsocialstyrelse leder till fler sjuka och döende i HIV, men vad gör väl det om man bara får hålla dogmerna levande:
"Björn Johnson, statsvetare och narkotikaforskare, har gått till frontalangrepp mot henne. Han håller visserligen med om att det inte finns evidensbaserad kunskap om sprutorna, men säger att om man ska ha samma krav över lag skulle man tvingas lägga ned nästan all missbruksvråd.

Man får inte glömma att den WHO-undersökning som Björn Johnson bland annat hänvisar till är skriven av en person som vill legalisera lättare narkotika, säger Rydberg."

Att det finns människor som tänker och tycker i en annan riktning än Rydberg ursäktar att hon jobbar för att ta livet av sprutnarkomaner i förtid då?
Är det verkligen inte fler som ser att skadan blir större hela tiden just på grund av personer som henne? Lösningen på problem är inte alltid förbud. Humanism och vetenskapligt/samhällsekonomiskt grundad information borde vara en självklarhet, istället verkar alla lösningar genomsyras av pekpinnar och straff i vårt land.

Att läsa debattsidor som ser ut såhär ger inte direkt något större hopp om försök till nytt tänkande heller, Ove Rosengren, Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle verkar ju inte bara vara sjukt dum i huvudet när han talar om nolltolerans i samma andetag som han benämner hundratusentals brukare som "hobbymissbrukare".
Han verkar ju dessutom inte förstå att det faktiskt är just hundratusentals människor med en diametralt motsatt uppfattning mot hans egen han talar om. Ska han få dem att ändra uppfattning i en fråga där han uppenbarligen inte har någon verklighetsförankring?? Tror den stackars ursäkten till generalmongo att det ens finns en mikroskopisk möjlighet att människor som direkt ser igenom hans skitsnack skall lägga ner vad de ser som rekreation?
Eler ska dessa hundratusentals rivas ned och monteras ihop igen för att passa mot den dogmatiska mallen i sann Bejerotsk anda?
Var är vården som existerande missbrukare skulle behöva? Är det så att människor som ovan nämnda pisskäringar och generalmongon tror att subutex och metadon är en färdig behandling?
Kanske de sjuka mängder landstingsknark som skrivs ut legalt varje dag är lösningen?
Men i sådana fall måste ju det drogfria samhället fortfarande vara en utopi?
Det är hög tid att lära sig av omgivningen.

fredag 22 februari 2008

Beatrice i kopp(eu)l och dags för revolution?

Passa på att söka på vad du själv vill på Internet, kaffet satte sig i vrångstrupen när Isobel Hadley-Kamptz´s ledare i Expressen lästes idag. Pissruskan Ask har tydligen börjat vika för EU-kommissionär Franco Frattini´s förslag till terroristcensur av nätet. Yttrandefriheten försvinner bit för bit och vår egen patriot act är på väg att förverkligas. Läs bombrecepten medans det är möjligt: -Med vår nuvarande regering ser det ut som om vi kommer behöva dem i framtiden!! Kanske lite bomber skulle liva upp redan nu??

onsdag 20 februari 2008

Information?

Läste ett inlägg på Expressen debatt av Ted Goldberg.
Jag vet fan inte vad jag ska tycka!!
För en gångs skull står jag (nästan)ordlös...
För vad ska man tycka om konstaterad överrepresentation av invandrare, arbetslösa och lågutbildade bland tunga missbrukare?? Är det en överraskning att människor som inte har någon chans från start också mår sämst av tunga droger?
Är någon förvånad när staten i allt större utsträckning förespråkar mental hygien, konformitet och elitism, och förkastar just lågutbildade, invandrare och brukare av droger?
Information hjälper inte konstateras också....vad är det för information som går ut då?
Är det knark-är-bajsfilmer och dylik skit som ses som info kan jag förstå att informationen är verkningslös. Ingen, oavsett om det är en invandrare eller en lågpannad svensk idiot, kan ta en infokampanj där andemeningen är "det är dåligt att knarka-och vi tänker inte berätta varför" på allvar. Lägg ner propagandan och kom med verklig info istället!! Lägg ner den satans repressiva politiken och sätt in riktig missbrukarvård istället för att bara ersätta en illegal drog med fyra lagliga som ni gör nu!!

Ted har en poäng om de avsatta pengarna för ändamålet:

"Därför bör regeringen satsa stora delar av de anslagna 260 miljonerna på att förbättra levnadsförhållanden för de mest utsatta i samhället. Det är inte narkotika i sig som förstör människors liv. Utan det är bristen på reella möjligheter att kunna skapa sig ett bra liv, och bristen på övertygelsen om att man förtjänar att ha det bra, som gör att man väljer att förstöra sig med hjälp av narkotika."

Men lite fegt är det allt...

Ett stalltips vore nog istället att fördela ut varenda öre av de snart ändå förverkade 260 miljoner kronorna till riskgrupperna så att de får EN chans att göra något av livet.
Vem vet....med pengar på fickan och lite känsla av ansvar kanske de lär sig vaniljknarka som resten av befolkningen.

söndag 17 februari 2008

Konsten att skrämma föräldrar

Expressen briljerar den här gången med nya, friska grepp:
"13-åringar tar kokain" står det under en bild av en klubbmiljö full av vuxna....
Längre ner statuerar vår kära polis att: " – Oftast är det män i 20-30 årsåldern som tar kokain./- Problemet är att de inte uppfattar sig själva som missbrukare, säger Anders Gustafsson på narkotikaroteln." Inget nytt alltså...

Sedan dyker kopplingen upp: Hans Johansson på föräldraföreningen mot droger.
"Han har haft kontakt med barn i 13-årsåldern som missbrukar kokain."
Alltså: Att en Hasse från FMN säger sig ha träffat 13-åringar som snortar är tillräckligt för en fetrubrik?? Snacka om research inför artiklar...
Det kommer mera H.Johansson:
"Unga kan i dag testa kokain gratis för att langarna vill skapa ett beroende, säger Hans Johansson."
Som om inte detta vore nog får Hassemannen komma med ytterligare en utsaga: " – I många byar är det lättare att få tag i fem gram hasch än en varm korv, säger Hans Johansson."
Nu ska alltså föräldrar känna sig kraftigt oroade över gratistillgången på droger, som deras barn dessutom anförskaffar lättare än ett inköp av en grillad på korvmojjen?

Det är hemskt om drogdebuter sker tidigt, men att bygga nyheter enbart av lösryckta påståenden i syfte att skrämmas känns lågt som fan.
Dessutom:
Ungjävlar som super sig dräggfulla och strimlar varandra med kniv är ett klart mer oroande och verkligt scenario. Något man kanske skulle göra tonårsföräldrar uppmärksammade på istället för gratisreklam för fmn:s "drogtest till självkostnadspris."


Tidig reklam för medicin mot tandvärk

lördag 16 februari 2008

Helvetes....igen

I tisdags fick jag nya tabletter mot värken, i onsdags fick jag ett nytt ep-anfall.
Min kropp och hjärna är tydligen helt felsynkade med medicinerna jag får, den här gången var det Gabapentin teva som släckte ljuset och belönade mig med en söndertuggad tunga. Ännu en medicin som räknas som anti-epileptika och ger mig kramper. Hela vägen efter det här har jag känt mig risig och deppig med träningsvärk överallt. Snart går jag över till att smärtstilla på egen hand medelst rökning igen om jag inte får ett fullgott alternativ.....oavsett polis och myndigheters syn på saken. Fyfan för svensk drogpolitik!!!


Instruktionsbild för våra kära poliser

fredag 15 februari 2008

Att mjölka en död ko.

Artisten som förr var känd som Prince och sedan blev the sign och numera kallar sig Prince har tydligen gjort gemensam sak med......Village people!! Vikande skivförsäljning och ointresse från publikhåll kan tydligen ta sig de mest bisarra uttryck...
När fan gjorde vare sig Prince eller Village people ett uppmärksammat album eller en bra turne sist? De borde väl närmast vara glada att någon orkar tanka ner deras låtar fortfarande. Personligen tycker jag att de istället skulle få böta till resten av mänskligheten för plågor som purple rain och YMCA. Låt oss hoppas att de tar slutlig död på sig själva, att stämma världens största torrentsite lär ju inte precis höja deras popularitet hos målgrupperna. Som J.Lennon sa en gång i tiden: -Det kanske kommer visa sig att de multinationella skivbolagen bara är en parentes i världshistorien....

torsdag 14 februari 2008

Vår blinda lag...

Satt i telefonförhör med polis idag. Som jag tidigare skrivit är jag misstänkt för ringa narkotikabrott.
Under samtalets gång tar polisen ifråga upp frågan om mina plantor, dessa visar sig i torkat tillstånd väga hela 0,32 gram!
När jag ställer frågan om hur mycket thc de innehöll fick jag svaret att de inte mäter thc-halt på mängder under två kilo!!
Frågan jag då automatiskt ställer är: Måste inte brott BEVISAS längre??
Så länge de inte har uppmätt halten av THC i en växt kan det ju lika gärna vara tomatplantor??
Ursäkten jag fick för detta handlande var att det är för många tester att göra nu när det går att odla cannabis lagligt o.O:o.O.
När jag frågar vad han menar med det visar det sig att han avser odling av INDUSTRIHAMPA...
Att det är rökbar cannabis de har beslagtagit hemma hos mig är tydligen att anse som självklart, och något som jag förväntas medge utan några som helst förbehåll.
Teknisk bevisning i ett brottmål är alltså inte på något sätt nödvändig längre...





Återigen visar alltså polisen både okunskap och orespekt för det rättssystem de förväntas upprätthålla, och jag förväntas hålla käften och ta emot.

onsdag 13 februari 2008

Måste bara ställa frågan

Gör svensk polis verkligen ett ärligt arbete, eller är de bara ute efter att stärka sin budget med statistik?
Gatulangningsgruppen i vår stad har på senare tid gjort sig kända bland ungdomarna genom att plocka in 17-20 åringar i grupp för kissprov på stationen. Om du ser röd ut i ögonen, slickar dig om läpparna, har dreads eller byxorna på knäna är du tydligen skäligen misstänkt. Dessa presenteras senare som misstänkta för ringa narkotikainnehav i statistiken. Vår inneboendes kamrater har under de senaste veckorna blivit inplockade från gatan, och blivit tvingade till provtagning. Merparten av ungarna som togs in har överhuvudtaget inte något med illegala droger att göra. Även om samtliga hade varit påverkade som yra höns ser jag ingen som helst nytta med att plocka in ungdomar och skrämma upp dem eller ge dagsböter för ett positivt kissprov.
Under gårdagen hade lagen för övrigt ett seminarium om bikergangsters. När representanter för gruppen mc-busar dök upp utanför polisstationen plockades sex av dessa in för "misstanke om ringa narkotikabrott", jag undrar om vi kommer få se fällande domar?
Eller är det rentav en markering från polisens sida om att de kan göra precis som de vill och allmänheten inte har en chans?
Är svenskar i allmänhet så lama att de inte ser riskerna med en lagstiftning som ger polisen helt fria händer att agera på det här viset?
Inse, -era lama stackare, att det kan vara er själva det här gäller.....en svår pollenallergi är tillräckligt idag för att ni själva, eller era barn ska gripas och kränkas av den kår som ni själva bekostar.